Extern HDD som extra minne
Nya datafunderingar! 
Behöver utsöka minnet på vår dator men att försöka ta sej in i den och pilla dit ett är bara att glömma (det går INTE att få upp locket, trots otaliga försök av diverse människor. Verkar limmat!).
Min fråga är : Kan jag med en extern hårddisk använda den som ett internt minne även för RAM och arbetsminne?
Kan C: och D: hämta information från F: ?
Du kan inte använda en extern hårddisk som extra ram tyvärr.
Vad menar du med C: och D: hämta information från F: ?
Ah det var synd! Har dock läst någonstans (om det var på iFokus kanske till och med?) att ett USB-minne kan fungera som extra ram-minne. Stämmer det då?
med C: och D: till F: - frågan blev bara krånglig och jag vet inte hur jag ska fråga. Så klart måste en extern hårddisk fungera exakt som den inbygda med att lägga in program på också, inte bara bilder och musik?
Vista har en funktion som heter readyboost och ska fungera så att ett usbminne agerar extra ram…hur bra detta är i praktiken vet jag inte.
Externa diskar kan du installera program på precis som på alla hårddiskar.
Se bara till att du alltid har den inkopplad då aå att den aldrig byter enhetsbokstav eftersom att det då kan uppstå problem.
Vad är det för en dator som du inte kan få upp "locket" på?

Med Vista och Readyboost så fungerar det så att när du ansluter ett usbminne så frågar Vista ifall du vill använda detta USB minne som extra RAM. Du kan då välja hur mycket av USB minnet som skall reserveras för extra RAM.
USB minnet bör vara lablat med Readyboost loggan för att det skall fungera. Har bl a med prestanda och göra.
#3 Det är en Acer. Bild finns från en tidigare tråd på iFokus där vi försöke lösa problemet. Den sitter som limmad! Men jag vet ändå inte om det går att utöka minnet på den, ska kontakta Acer support och fråga.
#4 Mycket bra att veta, men vi har bara XP och jag antar att Readyboost-funktionen inte finns där?

Tror det skall vara på gång med readyboost även till XP. Det lär komma i nästa service pack (3) som kommer om någon månad.
Det skall även gå att få readyboost i nuvarnade XP genom att flytta växlingsfilen (pagefile.sys) till ett USB minne med ready boost. Skillnaden med Vista är dock att den endast använder sig av USB minnets Readyboost om den är snabbare att läsa/skriva till än den vanliga hårddiskens växlingsfil vilket då inte denna lösning med XP gör eftersom växlingsfilen då permanent endast existerar på USB minnet.
Microsoft har dock inte bekräftat detta som en supporterad funktion men det skall tydligen fungera.
Jag skulle dock invänta SP3 för XP istället för att fippla med växlingsfilen. XP SP3 kommer att ha flera av de funktioner som idag enbart finns i VISTA implementerad i sig.
Tack för svar! Känns sundast att avvakta på SP3 och automatiskt få det fixat.
En hårddisk måste införskaffas oavsett så jag tror vi börjar där.
Jag tror att det är lättare än du tror att öppna datorn, men alla brukar ha något knep, att man måste göra allt i rätt ordning.
Ofta sitter minnena under tangentbordet, och det varierar hur man pillar loss det. Ibland är det en plastbit som måste bort innan man kommer åt skruvarna, ibland är det några hakar som man bara pillar undan innan det kommer upp. Minnesplatsen brukar inte vara där fläkten sitter, utan den är i allmänhet lätt att komma åt. Antingen en liten lucka på undersidan eller under tangentbordet från ovansidan. Kolla på nätet om du kan hitta någon instruktion för hur man öppnar din dator.
Om tanken med frågan var att öka det virtuella minnet, så kan man få ett snabbare gränssnitt via PC-card, eftersom den bussen är bredare än USB. Antingen en hårddisk på pccard eller ett flashminne. Det finns adaptrar som man kan stoppa in hårddisk eller flashminne i utan att det sticker ut.
Jag tror ändå att du kan komma åt minnesplatsen lätt och skifta eller utöka minnet utan större problem.

Readyboost fungerar bra, men att använda en hårddisk som extra arbetsminne (inte att blanda ihop med RAM) är inte att föredra… Enklare är det med ett usb-minne… det finns ganska snabba sådana nu. Att tänka på med USB är att det inte är 480Mbit ner om man dessutom skriver till det, vilket man gör om man använder det som virituellt arbetsminne. du kommer kanske undan med 100-150 reella Mbit, om du har tur.
Cardbus är riktigt nog bättre och snabbare, men ganska dyrt.
Jag har en SSD 32GB som systemdisk, 3Gb RAM och 200Gb sekundär disk i min laptop. Så jag klagar inte alls ;-).
Men dina RAMminnen sitter under det stora locket om jag känner igen modellen korrekt. Det är inte limmat, utan som på många andra apparater sitter det små flärpar som låser fast locket. Det brukar gå att bända lite försiktigt (MYCKET försiktigt) och lokalisera dem. sedan tar man en bred mejsel eller en bred kniv och bänder MOT locket, så flärpen frigörs från det övriga chassiet. Viktigt att vara försiktig.
Tror till och med att RAM sitter direkt under ventileringsraden som är närmast ditt kryss. Garanterar inget, men jag är kvalificerad nog att lämna en bra gissning.