DOS-problem
Igår så gick det inte att starta en gammal dator som används för att styra en manskin.
Det är en 486sx-25MHz med 4Mb minne (fastlött på moderkortet) och en 270MB HD :-)
Nu till problemet. Efter biosuppstarten så kommer felmeddelandet "inget operativsystem tillgängligt". Jag plockar ut disken och kör scandsk och rättar ett fel plus en "bad sector". För sökerhets skull så klonar jag disken till en 130Mb HD jag rotat fram ur förrådet.
Båda diskarna bootar flera gånger på min dator. Men när jag stoppar dom i 486 går det inte att boota med någon av dom.
Efter ett tag så kommer jag på att vi har en styrdator (likadan 486:a) i reserv. Jag plockar ut disken på reservdatorn och stoppar den in krångeldatorn. Då bootar den direkt utan problem.
Vad kan problemet vara med diskarna som bootar i min dator men inte i 486:an?

Jag utgår från att du ställt in CHS för diskarna i BIOS och på så vis har rätt storlek, M/S jumprarna sitter på plats och inga stift på 40-pinskontakten är av?
Du har väl dessutom satt diskarna på primary IDE och inte secondary, kablarna vända med den rödmarkerade änden mot stift "1".

Dina antaganden stämmer, jag har gjort precis som man skall. Jag kunde använda disken om jag bootade med en diskett. Faktiskt så bootade "reservdisken" fast jag glömt att ställa tillbaka från 130Mb till 270Mb disk i biosen.
Jag skapade en systemdiskett från den fungerande disken med SYS a:
Jag funderar på om det kan räcka med att boota med en diskett och köra SYS a: c: till den krånglande disken.
Det jag tycker är så konstigt är att de bootar i min dator men inte inte i 486:an
Utvecklingen på diskar har gått framåt. När jag ghostade tillbaka filerna till 130Mb-disken så gick det med den svindlande farten av 25Mb/minut :-) (moderna diskar= ca 300Mb/min)

du kan också testa med FDISK /mbr…
om inte kör sys c: från a:\

Tackar, ska testa. Det var ju ett tag sedan man roddade i dos på det viset.
Synd att jag inte fick igång Win 3.11 när disken satt i min dator. Det hade varit kul att testa med en C2D processor :-) Det kanske flyter lite bättre än Vista ;-)

Kan tänkas att det faktiskt inte fungerar alls… inte nativt, men testa i VMware-miljö… du kan ju använda fysiska diskar där… Jag körde ett dos-spel "Sopwith Camel" på en Pentium M725 för ett par år sedan… man hann knappt tänka på att trycka på enter innan det stod "Game Over".
batteriet på moderkortet?

Energimodul CR-2032, ställer inte automatiskt in hårddiskarna;-)
fungerar det med rätt inställningar, men inställningarna försvinner då datorn stängs av, då är det nog kanske batteriet.
Men man bör nog prova att se om det fungerar först.
Speciellt om datumet stämmer.