PC till dataovan pensionär
Min 79 åriga mamma vill ha en PC. Vad ska jag köpa till henne? Jag tänker mig en bärbar pc med trådlös internetkoppling och trådlös printer. Hon har jobbat med PC innan hon gick i pension, men det börjar bli några år sedan, men det finns ju kurser i data för pensionärer också. Hon vill läsa tidning på internet, leta reda på recept, ringa oss på Skype, skicka e-mail och betala räkningar.
Låter som att du kan köpa det billigaste du hittar.
Det kanske är bra att tänka på att skärmen är stor.
Mvh // Johan
Kanske en Mac om det måst vara så lättanvänt?
Vänliga hälsningar
Niklas
Min mamma, 84, köpte en för ett år sedan ungefär. Skärmen på den bärbara är en aning liten, men hon läser tidningen på den och har e-post. Det var rätt nyligen jag satte in ett nätverksuttag i hennes rum, så att hon kan använda nätet även när min syster eller systerson använder den andra datorn. Hon klarar det ganska bra, tidigare gick hon ibland till biblioteket för att koppla upp sig. Hon kör Windows XP. Det spelar antagligen ingen roll, idag är i stort sett alla system lika lättanvända, vare sig det är Windows, Mac, Linux eller FreeBSD. Hon skriver en del också, och det har varit lite strul att konvertera det hon gjorde tidigare (mer än femton år sedan) på en gammal 8088 med DOS 3.30 och DeltaOrd.
#3: Min 91-åriga morfar använder sin dator dagligen. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Härligt med dessa krutgummor. Min svärmor har dator som hon använder flitigt. Ringer till oss på Skype osv. Hon var faktiskt på teknikmässan för något år sedan och då vann hon en webcamera som hon nu använder. Toppen. Mamma har varit borta från datorvärlden lite längre så steget för henne blir lite större, men det tror jag hon fixar. Det där med skärmstorlek var ett bra tips. Men det där med OS.. XP är ju stabilt, det har jag på min pc så jag kan hjälpa henne, men levereras alla nya PC med Vista nu? Jag har hört så mycket negativt om Vista och jag känner det inte alls..
Du brukar kunna välja XP om du vill. Det gjorde jag.
Vänliga hälsningar
Niklas
Testa olika skärmupplösningar innan du köper! Ett stort problem idag är att det oftast bara finns en enda upplösning som ser bra ut. Om man vill gå ner i upplösning för att få större text blir allt suddigt.
Någon som vet om det finns någon lösning på problemet förresten?

I min Windows XP finns ett förstoringsprogram som jag som synskadad, har nere i aktivitetsfältet och klickar upp om text eller bild är för små. Det är fuld värt.
Jenna