Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2062 ggr
johan
0

Köpa trådlös router?

Tror ni det är någon idé att vänta på 801.11N-router eller ska man köpa en G-router istället? Jag är så trött på min DLINK och behöver något bättre.

Vilka märken är bäst? Vet att frågan varit uppe tidigare…

Mvh // Johan

poike
0

Linksys anses vara mycket bra. Om du vill ansluta dig till FON så subventionerar de en modell så att priset bara blir 5 euro (+ moms och frakt).

http://es.fon.com/shop-eu/product_info.php?products_id=28

Annars tycker jag att Netgear gör bra saker. Framför allt så är installationsprocessen mycket smidig.

Niklas
0

Jag är mycket nöjd med min Netgear. Linksys-routern har jag inte använt tillräckligt mycket för att ha en uppfattning om.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

xarfez
0

Jag har netgear rangemax som ska ge en längre räckvidd (vilket jag också kan hålla med om att den gör).

Tom
0

Köp FONs router så får du en bra router billigt.

Tom

TinaH
0

Vi har en Zyxel 660HW, fungerar som en klocka! Skrattande
Ja, nu menar jag inte att den tickar. *S*

Denna är Trådlös routern. och jag kan tyvärr inte sitta med den trådlöstr så jag inte får i gång mitt 3com trådlösakort….Ledsen
Har ringt deras suport, men den hjälpen där är lika med "kyss mig"Ledsen

Ska nån helg fram över bygga nätverk, har inte haft ork och göra det. Plus att jag inte (skämms jag) klararr av att bygga utan diskett station.
Gubben har inte någon på sin burk.
jag har prövat och lägga det på skiva, men funkar i alla fall inte.
kan det ha nån betydelse att han har XP HOME, och jag XP PROF?
Han "får inte byta", har företags-köp….Suckar!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

TinaH
0

Mvh TinaH

Tom
0

Tina, för att få ditt nätverk att fungera föreslår jag att du gör dig av med ditt 3Com-nätverkskort. De är helt värdelösa och duger inte ens som bokstöd.

Tom

Kaj
0

Jag har alltid haft problem med Dlink men inga problem med NetGear.
Linksys är ett intressant alternativ. är väl CISCOS budget variant om jag inte minns fel

TinaH
0

tack Tom för informationen.
Jag har det här liggandes jämte mig på bordet….funderar på om man kan ta med det till stranden och lära det och simma?
Med tanke på det du sa. Skrattande

Varför har du dåliga erfarenheter av 3com?
Har du tips på andra kort och komma med som trådlöst förslag?

det jag har heter
3CRUSB10075
wireless 54mbps 11g
compact USB Adapter

Mvh TinaH

Tom
0

Tina, jag tvivlar på att den klarar ens en så enkel sak som att simma. Men prova du. Det värsta som kan hända är ju att den drunknar och det vore ju inte så illa ;-)

Annars har jag bättre erfarenheter av Netgear och Linksys vilket också bekräftas om man läser lite rescensioner om dem.

Lycka till på stranden!

Tom

Christina
0

Vi har Netgear på landet och är i stort sett nöjda. Kan bjuda alla grannar på uppkoppling Skrattande

poike
0

Nu har FON sänkt priset ytterligare. Nu kostar en bra router 165 kr, inklusive moms och frakt.

LarsJ
0

Jag har en Netgear router med enkel brandvägg, trådlöst, 4 direktportar och en printserver. Kopplar in printern via USB i routern och kan sedan skriva ut från alla datorer uppkopplade mot routern. Mycket praktiskt! En god vän rekommenderade Netgear, har fungerar mycket bra hittills.

Zpookey
0

Först och främst…
3-com gör de absolut bästa nätverkskorten på marknaden.
Köpte 3-com TX905B till min dator som jag köpte 1998 och det har följt med på de datorer jag haft sen dess….det har aldrig någonsin verit det minsta krångel med det.
MEN….de är dyyyyyra om man jämför med vad man kan hitta för priser nu. När jag köpte det så kostade det 695:- och det är inte billigare idag. Det är däremot möjligt att de är kassa på trådlöst…har inte testat.

Sen vad gäller trådläsa routrar så förespråkar jag Linksys WRT54G.
Visst är Linksys Ciscos budgetprylar men de skulle inte sätta sitt namn på prylar som inte kommer upp i en viss standard och denna standarden är bra mycket högre än på de flesta andra märkena.
Ett annat kanske lite mer okänt märke för de flesta är SMC….men de har varit med läääänge.
Om man kollar vilka nätverkskort som finns förkonfigurerade på Windows 3.11 for workgroups t ex så är det SMC och 3-com som är med i listan….så de har funnits med ett tag.
SMC har en stabil plåtplatta i botten (vilket hjälper till vid kylningen), gott om plats för luft att cirkulera samt att där nästan är uteslutande Cisco-komponenter i dom.

D-link däremot…..tja…som lerduvor kanske de fungerar…men för internet är det skit.
En plastlåda utan luftgenomströmning och som låser sig så fort den blir överhettad….vilket den blir så fort du använder den.

Värst av alla D-linkprodukter är 604 och 624…och deras DSL-300T modem ska vi inte prata om.
Har 2 stora kartonger med D-link skräp som ska tillbaka till leverantören på jobbet och vi har helt slutat att sälja deras produkter.

Det finns bara en produkt som de gjort som är acceptabel och det är DP-301P+ vilket är en liten 10/100 skrivarserver för parallellportar på skrivare. Den har funkat ganska bra.

Köp:
Linksys
SMC
3-com
Netgear

Köp INTE:
D-link
TopCom

Inget direkt åsikt om:
Belkin (har hört både bra och dåliga saker om)

Zpookey
0

Det spelar ingen roll om den ena datorn har XP Home och den andra PRO eftersom att ni inte har kopplat datorerna till en domän…(vilket inte går på Home)

Man behöver dock inte använda sig av en diskettstation om man ska installera drivrutiner.
Man kan ta drivrutiner via nätverket och lägga lokalt på datorn och installera därifrån. Man kan hämta hem drivrutinerna från tillverkarens hemsida och lägga direkt på datorn.
Man kan leta upp en dator med diskettstation och föra över filerna till ett USB-minne eller till en CD.
Det finns många sätt.

Tänk också på att de flesta trådlösa routrar inte går att konfigurera trådlöst från första början utan man måste använda sig av en nätverkskabel. Detta är en säkerhetsåtgärd för att inte vem som helst ska kunna komma åt ditt nätverk. Det trådlösa administrationen aktiverar man själv om man vill ha den funktionen. (jag remommenderar INTE att man ska kunna administrera routern trådlöst)