Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1554 ggr
Lavine
0

"Low on virtual memory" - vad gör jag?

Hej!

Jag har en gammal dator med XP som jag börjat få upp varningar om att den är "low on virtual memory" dagligen. Jag begriper nog inte vad som menas med det. Jag har rensat datorn på foton och andra dokument, men det hjälper uppenbarligen inte.

Vad gör jag?

[cocuyo]
0

Titta på inställningarna för virtuellt minne. Den kan vara inställd på att använda för lite växlingsutrymme. Om du använder ett minneskrävande program eller har många program öppna kanske minnet inte räcker till. Tidigare brukade man som tumregel ha att växlingsfilen skulle vara minst lika stor som RAM-minnet. Du kan gott ha upp till dubbla storleken; det finns två inställningar dels minimum, vilket blir en fast växlingsfil och dels max, som Windows hanterar, men om det är för lite så får du de där varningarna.

Om du har relativt lite minne i datorn, vilket det ofta är i äldre datorer med XP, kan det vara idé att köpa mer minne. Om du har mindre än 1GB minne kommer växlingsfilen att användas ganska mycket. Ungefär 130M av systemet växlas alltid ut, men mer om man har lite minne, och det gör datorn trög. XP kan köras med så lite som 256 MB primärminne, men det är inte kul…

Minne är relativt billigt numera.  

Det kan också vara god idé att avfragmentera efter att man har rensat datorn, eftersom man får större block fria. Om man har tillräckligt minne för att systemet ska gå bra utan virtuellt minne kan man välja att inte ha något virtuellt minne medan man avfragmenterar. Sedan när man ställer in virtuellt minne får man det mer sammanhängande om man väljer samma värde som största och minsta. Det brukar göra datorn lite piggare.

Lavine
0

#1 Tack för svar. Skrattande Det är nog ganska lite minne ja, och det stämmer ju också att den är trög. Ska kolla inställningarna, och avfragmentering vore nog inte fel, det har du rätt i.

_RS_
0

Man kan också stänga av tjänster man inte använder… vilka de är är ju lite beroende på hur van man är med datorn och hur man använder den…

Jag inaktiverar alltid Windows Time, Telephony, Automatic Updates, Error Reporting Service, Help and Support, Fast user Switching, Indexing Service, Remote Registry, Telnet och Themes.

Det sparar en massa RAM. Sedan kan man säga som tumregel att man helst skall ha växlingsfilen på en annan fysisk hårddisk och den bör inte vara större än 2.5x RAM. Man kan också tvinga datorn att ladda ur oanvända DLL-filer efter en viss tid.

Jag har oftast ca 2 Gb ledigt RAM hela tiden, utom om jag använder stora filer, ljud/bilder eller monterade virituella diskar.

Windows i sig drar för mig mellan 96-113Mb vid uppstart beroende på om jag kör mobilt internet eller hemmanätet. Oftast klarar jag mig utan att windows använder växlingsfilen, men den inställningen är lite överkurs.

johan
0

#3: Är det inte ganska dumt att säga åt folk att stänga av automatiska uppdateringar? Jag skulle säga att den och brandväggen är det viktigaste som alla borde ha påslaget. Ju mindre man kan, desto viktigare är dessa tjänster.

Mvh // Johan

[cocuyo]
0

Om man har en vettig rutin för att hämta uppdateringarna manuellt, säg en gång i veckan eller var fjortonde dag, så spelar det kanske inte så stor roll om det är avstängt; hämtar man dem aldrig så är det nog dumt att stänga av om datorn är uppkopplad.

Om datorn används för en specifik uppgift och inte är uppkopplad är det däremot bättre att stänga av alla tjänster man inte använder, bara den funkar. Då är det ju större risk för strul om man daterar upp än om man inte gör det.

_RS_
0

#4 Jag sade inte åt någon att stänga av automatiska uppdateringar…

"Man kan också stänga av tjänster man inte använder… vilka de är är ju lite beroende på hur van man är med datorn och hur man använder den"

Vidare talade jag om vilka jag brukar stänga…

Folk får ju göra som de vill själva. Temat var att dra så lite RAM som möjligt och en dator behöver inte stå uppkopplad mot internet 24/7, eller hur?

Så nej… jag sade inte till någon att stänga automatiska uppdateringar om vi tänker efter.