kinesiska tecken
vi har skaffat ny dator och sen ett tag tillbaks har det svenska tecken blivit kinesiska i vår hotmail. men det lustiga är att det endast är från en person som skickar via outlook.
är det ngn inställnign på vår dator som ska fixas?
vi har vista.

ingen? så här ser det ut…
Hej!
H? st? mycket om Leader.
M?ga tankar f?s n? man l?er om Bygdebolag.
H?sn.
Kerstin

Hur ser det ut på den andra användarens outlook.
Kolla verktyg, Alternativ och E-postformat. Antar att det bästa är att han/hon har konvertera till HTML påslaget (internet format) samt att han/hon använder rätt kodningsformat (internationella inställningar = Västeuropeiskt om du skall ta emot i Hotmail. Annars be han/hon testa de andra alternativen för att se ifall det blir bättre då.

så jag kan inte ändra ngt i min dator då för att det ska bli bra?

Vet inte riktigt men eftersom det funkar från andra användare så är det min bedömmning att felet nog inte ligger hos dig utan snarare hos den andra som sänder mail till dig.
Om det är på din sida så bör det i så fall ligga i din webläsare eftersom du läser hotmailen därifrån. Du har även där en möjlighet att ställa in internationell kodning.
Ett är om webplatsen du besöker (i ditt fall hotmail) kan visa sidor på olika språk. Då går du in i internet explorer (om det är den du använder) går till verktyg, Internet Alternativ välj sedan fliken Allmänt. Längst ner har du en knapp som heter språk. Där kan du ställa in flera olika språk. Den är egentligen till för om man kodat en websida att känna av vilka språk du angivit så kan websidan växla om till t ex tyska, engelska, japanska eller vad de nu anpassat webbsidan till att kunna visa olika språk till.
Den andra funktionen är att du kan visa sidor på olika kodning (vad gäller teckenuppsättningar). Då går du i stället till Visa menyn (Internet explorer) och väljer kodning. Den bör vara satt på Västeuropeiskt men du kan ju testa de andra värdena för att se om det blir skillnad.

tack kaj!
ska testa o s om det hjälper!