Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1082 ggr
miryame
0

Nya datorer - vad ska jag ha?

Jag ska köpa två nya datorer. Den ena ska man kunna arbeta med program som InDesign, Photoshop, Acrobat, Word och liknande program samtidigt utan att man ska behöva vänta i evigheter på att den ska tugga färdigt medan man växlar mellan de olika programmen.

Den andra ska kunna fungera som teve/vara kopplad till hemmabiosystem och där ska man också kunna spela avancerade spel.

Vad ska jag ha för dator då? Nåt mer jag måste tänka på?

/Miryame

iboat
0

Då är en iMac (eller annan Mac) klockren. Mac används av alla reklambyråer och grafiska företag med de program du nämner. Snabbt, stabilt och utan virus. På köpet får du iLife (en serie program med allt från videoredigering till musikproduktion och webdesign.)

Spelutbudet är inte lika stort för Mac som för PC, men du kan naturligtvis koppla en Mac till hemmabiosystemet och TV:n.

johan
0

För en vardagsrums-dator ska du ha Windows Vista Media Center och ett bra TV-kort. Det är helt oslagbart! Pausa live-tv, schemalägg inspelningar, spela in hela serier, ett ställe för all din musik, dina bilder, video och DVD.

Sedan lägger du även in gratisprogrammet WebGuide 4 så kan du kommer åt allt detta, inkl Live TV, från vilken uppkopplad dator som helst. Du kan till och med komma åt det från mobilen. Det är så otroligt skönt att kunna lyssna på all musik man har hemma när man sitter på jobbet eller åker tunnelbana.

Mac i alla ära, men i vardagsrummet slår dom inte Windows Media Center på långa vägar. 

För Adobe-programmen så bör det väl vara något med mycket minne. Satsa på minst 2 gig, gärna mer om ni har spenderarbyxorna på. En flerkärnig 64-bitars processor är väl heller inte fel. Eftersom Photoshop använder så mycket minne och "swappar" mycket till disk, är det även bra om hårddiskarna är snabba och gärna fler än en. Men jag tror ni klarar er rätt bra med en vanlig dator med mycket minne faktiskt…

Mvh // Johan

miryame
0

Tack! Då vet jag lite mer vad jag ska fråga efter.

/Miryame

johan
0

Tänk på att det är olika TV-kort för olika leverantörer. ComHem har ett system (DVB-C), marksänd digital-tv från Boxer har DVB-T och satelit-tv har ett tredje system som kallas DVB-S.

För att få in betalkanaler måste TV-kortet ha en CA-modul där du kan sätta ditt abonnemangskort.

TV-kortet FireDTV (externt via FireWire) eller FloppyDTV (internt - kolla att det får plats i datorlådan!) är mycket bra och har stöd för detta. Det som är extra bra med dom är att Windows Media Ceneter tror att det kommer en signal från DVB-T och då fungerar det rakt av utan strul.

Mvh // Johan

miryame
0

Ojdå!

Som det är nu har vi bara gratiskanalerna. Är det DVB-T vi ska ha i så fall, om vi någon gång vill utöka vårt TV-utbud?

johan
0

#5: Bor ni hus och har en vanlig TV-antenn ska ni har DVB-T. Dvs, digital marksänd (T) TV.

Bor ni i lägenhet är det mer troligt att ni har kabel-tv (DVB-C). Vissa hus kan även ha analog kabel-tv och fungerar det med i princip vilket analogt TV-kort som helst.

Det finns många hybrid-kort som klarar både analog tv och marksänd digital tv (DVB-T). Men för betalkanaler måste du ha en CA-modul, vilket inte alla TV-kort har stöd för.

Det är en hel vetenskap det där…

Mvh // Johan

miryame
0

Vi bor i villa med vanlig tv-antenn och använder en digitalbox i dagsläget. (Blåser det kan vi inte titta på svt-kanalerna över huvud taget eftersom bild och/eller ljud "hakar upp sig" - antar att man kan jämföra det med brusbild när det var analogt?)

Så: DVB-T och CA-modul, för att senare kunna bygga ut? Eller kan man hoppas CA och köpa till den senare?

johan
0

#7: Du kan ju köpa ett TV-kort som har plats för en CA-modul och så kan du köpa den senare.

Vista Mediacenter fungerar bäst med marksänd TV, så det gör nog att ni slipper en del strul. :)

En variant som alltid fungerar också är att ha "IR-forward" som gör att ni kopplar digitalboxen till mediacenter och att när ni byter kanal på mediacentret så skickar den vidare fjärrkontrollssignalen till digitalboxen. Det är långsammare och blir lite sämre bild, men så har jag kört när jag hade TV från Viasat.

Mvh // Johan

miryame
0

Finns det några fördelar med "IR-forward", eller la du till det bara för att förvirra ytterligare? ;)

johan
0

#9: Nej, det ser jag mest som en nödlösning när inget annat fungerar.

Mvh // Johan

miryame
0

Skulle det här vara bra köp? Vad borde jag byta ut?

Mediedator: http://proxdata.se/sub/pdf/intel_4200_media.pdf

Datorn för adobe-programmen: http://proxdata.se/sub/pdf/intel_6500.pdf

Det finns en annan, lite billigare variant. Det står att det är integrerad grafik. Enligt prestandakraven för adobe-programmen krävs ett 16-bitars grafikkort. Då funkar inte den, eller hur?

Det här stället är verkligen en guldgruva! Tack för all hjälp, Johan!

[cocuyo]
0

Grafiken brukar vara 24 bitar, och det är ju lite fler än 16. Så visst ska det gå bra. 16 bitar är ett minimikrav. (Det kanske står 32 bitar, men hur som helst är det inte fler än 24.)

miryame
0

Så den här skulle fungera som arbetsdator? http://proxdata.se/sub/pdf/intel_5300.pdf