Måste ha hjälp FORTAST MÖJLIGT
Min polare vill ominstallera sin bärbara dator eftersom den är så jälla seg. Men jag sa åt henne att man måste ha en massa skivor till det måste ju dock jag ha eftersom jag har en stor dator(stationär?)
Jag vet ju inte hur det är med bärbara datorer men det borde väl vara samma, och det är väl inte så bra om hon gör det själv eftersom hon inte vet så mkt om datorer? Det är väl bättre att låta någon som kan datorer mycket bättre.
Men min fråga, hur ominstallerar man en laptop?
Packard Bell heter hennes dator.(tror ja)
Behöver hjälp fort…
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

du gör som på vilken annan dator som helst i princip
Hon säger att hon inte fick några skivor med… :/
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

På packard bell brukar det finnas ett program under systemverktyg där man bränner ut en återställnings-DVD.
Ligger den inte under systemverktyg, så titta under packard bell på startmenyn.
Är den äldre, så kan man antagligen återställa allt med t.ex. alt+F10 under systemstart, det ser man om man tittar i BIOS. D2D-recovery, kallar vissa tillverkare det.
Är det vista på den+alla oem-program, finns det inga garantier för att den blir mindre jälla seg för det. Ett alternativ är då att installera en ren vista och använda produktnyckeln som står på datorns lapp vid aktiveringen. Ett mer kreativt alternativ är att köpa en XP-skiva, medan det går men det kan vara krångligt med drivare för nya packad bell.
Som du ser är det lite svårt att säga exakt vad som bör göras, det har ju med modell, ålder och redan installerat os att göra. Det finns många duktiga folk här på datorn.ifokus, men väldigt få tankeläsare, så om alla som vill ha hjälp kan tänka sig att skriva lite mer om vad som är problemet, så blir svaren kortare och mer precisa.
Tyvärr är det så när folk ska köpa billigt ifrån Elgiganten, Siba och Onoff. De bryr sig inte om att titta vad det står när man gjort den grundläggande installationen första gången man startar datorn…för har man inte fått med skivor (vilken man oftast inte får med budgetdatorer) så står det klart och tydligt att nästa steg är att bränna återställningsskivorna. Detta kan man bara göra en enda gång. MEN…i t ex HP's fall så kan man bränna återställningsskivorna när som helst oavsett hur mycket man installerat på datorn…det enda som bränns är en ren installation. Jag vet inte hur det är med Packard Bell men det skulle förvåna mig om inte samma sak gällde där.
Program som man själv installerat brukar aldrig komma med när man bränner återställningsskivorna..utan det kommer att vara som när datorn levererades.
Leta reda på (i startmenyn eller på skrivbordet) något som heter "Bränn återställningsskivor" eller liknande.
Och kolla gärna bruksanvisningen också för det brukar stå där.
Om ni lyckas att bränna återställningsskivorna så är det en baggis att ominstallera…det är bara att starta med skivorna….sen sköter sig allt själv. Tänk bara på att spara undan allt som ska sparas på en extern hårddisk, en cd/dvd eller ett usbminne först eftersom att en återställning innebär att ALLT man själv sparat och installerat på datorn försvinner.
Annars återstår bara att låna en XP-skiva av någon (om det nu var XP på datorn) och installera om den manuellt…drivrutiner brukar finnas på tillverkarens hemsida och licensnyckel finns under datorn.