Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1150 ggr
mariatingsund
0

kontakt med wikipedia

kan någon av er, hur jag får kontakt med wikipedias administratörer angående om copyright? Jag skrev nämligen en artikel om glasgravyr (de hade ingenting i ämnet) och nu står det där att det kan vara brott mot upphovsrättslagen och ska tas bort, fast det var jag som skrev det, och den texten finns även i min hemsida. Jag har varit på deras sida och försökt komma rätt med kontakt, men det verkar som att man inte kan komma åt dem. Något knep hur jag ska göra? Jag tycker det borde finnas åtminstone en pytteliten sida om glasgravyr.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glasgravyr

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[kobbeuffe]
0

Du kan maila dom på adress:  info-sv@wikimedia.org

[cocuyo]
0

Det är så simpelt som att du kan gå in på Wikipediaartikeln själv och bara radera {{plagiat}} från toppen av sidan så försvinner det. Vill du att jag ska göra det? ;-) 

Om du tittar på historiken så ser du att det är "motståndsmannen" som har lagt in det, och därefter har du ändrat texten längst ner så att det framgår att det är din sida. Märket för plagiat är lika enkelt att redigera bort som att lägga dit.  

Redigeringen bör åtföljas av en kommentar att det är upphovsrättshavaren som har lagt in den och att den omfattas av GFDL i den mån den har lagts på Wikipedia.  

Gillar din sida förresten, imponerad.

mariatingsund
0

Oh tack  och tack ! Jag har inte tänkt på att man ska gå in under historik, där hittade jag med en gång "gör ogjort".

[cocuyo]
0

Under "Diskussion" finns ett svar. Motståndsmannen är en bot, men inlägg raderas inte utan att det först synas av någon.

Om du lägger upp mer material på samma sätt kan det vara lämpligt att nämna det på sidan som du kopierar från i en copyrightnot.

Och så klart; "Diskussion" är en plats där man för diskussionen om sånt här.

Kaj
0

precis du skall använda Diskussionsfliken ifall du har synpunkter till deras redaktörers invändningar. Där kan du ange att du är källan osv.

Bra är även att i alla artiklar lägga till en rubrik som heter referenser. Wikipedia vill gärna ha det så man kan verifiera "äktheten" i innehållet. Ifall du skrivit hela artikeln efter eget huvud ser jag inga problem att du anger dig själv som referens.

mariatingsund
0

tack tack.