Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 2895 ggr
SaraC
0

Öppna Word-dok. i Vista

Min dator har krånglat länge och skulle försöka formatera om den. Brände skivor med allt jag ville spara. Nu gick det inte att rädda gamla datorn alls och jag köpte ny.

Kör nu Vista och där finns Windows Works istället för Offices Word. Men mina gamla Word-dokument som ligger på skivorna jag brände går inte att öppna i Works. Öppnar jag dem i WordPad blir det bara "kinesiska".

Går det att göra något åt detta?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hjortronsylt
0

Med Word Viewer från Microsoft kan du läsa alla Word-dokument fast du inte har programmet Word installerat. Glöm inte göra den säkerhetsuppdatering som finns till det också.   Skrattande

johan
0

Det låter konstigt. Det ska gå att både läsa och skriva Word-dokument i Works. Kontrollera att konverterarna finns med. Du kanske behöver gå in i Kontrollpanelen, Lägg till ta bort program, hitta Work och välja att Ändra installationen och se om du kan lägga till dessa konverterare.

Vilken version av Word är dokumenten sparade i? Är det Word 2007 (filändelse docx) eller Word 97-2003 (filändelse .doc)?

Däremot brukar inte Word kunna öppna gamla Works-filer, så fortsätt att spara som .doc om du kan.

Mvh // Johan

SaraC
0

#1 Tack! Det fungerade, kanon!

#2 Vissa av dokumenten var sparade i 2007 och vissa 97-2003, men inga av dem gick att öppna. Tack för tipset, men efter att jag installerade Viewer går det ju fint så jag tror jag forsätter köra på den bara, men kan ju va bra att ha ominstallation i bakhuvudet om det skulle bli krångel framöver!

[cocuyo]
0

Om det inte lyckas med Works finns flera alternativ.  

Det finns åtskilliga fria program som öppnar wordfiler och sparar till samma format utan större problem; bara om du har använt obskyra finesser som Wordart kommer du att tappa något; formateringen kommer kanske inte att stämma helt, men det går att rätta till.

Ett lätthanterat program som laddar snabbt och tar liten plats på skivan är Abiword, betydligt tyngre är OpenOffice, men där kan man å andra sidan köra alla Officepaketets filer. OpenOffice struntar i lösenord som du kan ha satt på Excelarbetsböcker, det går att ändra i dem utan lösenord.

http://www.abisource.com/

http://www.openoffice.org/

johan
0

Open Office är väl det som är störst efter Microsoft Office och verkar vinna mer och mer mark för varje dag.

Även om Works fungerar alldeles utmärkt för privatpersoner, så är det få program förutom Works som kan läsa dess filer. Därför är nog Open Office faktiskt ett bättre alternativ som med mindre risk för att man låser in sig.

I princip alla office-program kan även läsa .doc-filer, så det är också ett rätt säkert format, men Open Office format eller Office 2007s format är öppnare och är man lite händig kan man enkelt få ut texten ur det även om man inte har programmet.

Mvh // Johan

Kaj
0

På sidan som #1 angav har du även länkar till viewers för Excel och powerpoint ifall du behöver dessa också.

[cocuyo]
0

Kan vara värt att veta att det är struntenkelt att ta ut texten ur Works-dokument. All text ligger i en enda sträng efter huvudet som innehåller formateringen. Sedan är det lite mer rappakalja på slutet också.

Man kan alltså öppna dem i en texteditor eller helt enkelt byta namn på filen och sätta tillägget .txt och radera det som ser konstigt ut. Man tappar all formatering, men hela texten finns där.

johan
0

#7: Jo, jag brukar öppna mina gamla Works 3.0-dokument i vanliga Word och just scrolla förbi skräpet.

För Works 9 finns det konverterare för Office, så där ska det fungera. Men det är just det där när man sparat 10-15 år gamla dokument som man vill kolla på, men så stöds inte filformat längre.

Det problemet kan man visserligen få med allt, men det känns som att zip och xml kommer leva längre än wks-formatet t ex.

Egentligen borde man sparat allt som RTF, men det tänkte man ju inte på då.

Mvh // Johan

[Asta]
0

Det finns ju Staroffice också. Det har jag funderat på att använda mig av. Det är väl inte samma som Openoffice?

johan
0

#9: Om jag inte minns fel är Staroffice en betalvariant av Open Office. Men jag kan ha fel.

Mvh // Johan

[cocuyo]
0

Riktigt så enkelt är det inte. StarOffice köptes upp av Sun strax före sekelskiftet, och de släppte källkoden för StarOffice, vilket är grunden till OpenOffice. Sedan har de fortsatt utveckla den, och i de flesta delar är den kompatibel med OpenOffice, men det finns några tillägg, som till exempel konvertering från i stort sett alla format till ODF och PDF. (PDF tillhör Adobe) Star Office använder som grundinställning samma öppna format som äldre versioner av OpenOffice.

Paketen är ganska lika, men supporten är ju olika; man kan lösa supportavtal med Sun.

Huvudskälet till att Sun en gång köpte Star Division sägs vara att de behövde en officesvit till sina anställda, och det var billigare att köpa upp ett företag med ett bra program än att betala drygt 40 000 licenser till Microsoft; möjligen var det också att det tog emot att föda en konkurrent. Troligen var ett annat vägande skäl att StarOffice fungerar på flera plattformar och Sun hade nägra tiotusental arbetsstationer med deras eget operativsystem.

Så om det finns stora likheter mellan StarOffice och OpenOffice är det inte en tillfällighet.

Licensvillkoren är lite mer frikostiga än för de flesta program, de gäller person, inte dator, och man får installera på upp till fem datorer med en licens.

För skolor är det extra förmånligt, eftersom de får använda programmet fritt för eleverna.

StarOffice kan laddas ner som prov, licensen är ungefär 70 dollar.

[Asta]
0

Har man "Medlemsskap", eller vad man skall kalla det, på Google så är Staroffice gratis att ladda ner. Om man går via sitt Googlekonto. Det var väl därför jag funderade på just Staroffice. Openoffice kanske är bättre.

johan
0

#12: Jag tror, men kan ha fel igen, att Open Office börjar bli större och utvecklas mer än StarOffice.

Mvh // Johan

[cocuyo]
0

Jag skulle inte tro att det är någon större skillnad. Den största är kanske att det är en program som ägs av Sun Microsystems, Medan OpenOffice är ett GNU--projekt. För användaren lär det inte spela någon roll.

SaraC
0

Kan berätta att jag nu hittat lösningen själv. Jag måste tydligen högerklicka och välja "öppna med ordbehandlaren i works", då fungerar det! Generad