IE8 Beta 1
Nu finns beta 1 av Internet Explorer 8 färdig för nedladdning.
Någon som testat?
kan man köga den parallelt med IE7 eller ersätter den IE/?
Jag har kört ie8 i ett par veckor nu och jag är inte riktigt nöjd.
Den är ganska buggig som den är nu och den går inte att köra paralellt med IE7.
Du kan inte logga in på vissa internetbanker då dessa inte vet vad IE8 är utan tror att det är IE5.5…men det finns en knapp i verktygsfältet som heter "emulate IE7" vilket då gör att sidorna man besöker tror att det är IE7…det tråkiga är bara att man måste starta om IE varje gång man växlar.
Sen är IE8 ganska slö om man jämför med annat men det är ju som sagt en beta….men jag är inte imponerad.
Däremot har det tillkommit en ruta till vänster om flikarna….som gör att man kan få en tumnagelsvy på alla öppna flikar….kan vara bra om man inte vet vad man har för sidor i sina flikar.
Zoomfunktionen har blivit lite bättre och du kan göra sökningar med ett högerklick.
Tumnagelvy… Som i Opera med andra ord. Så originellt.

Opera…Firefox är anpassade för webbstandard…
MS jobbar väl mot det men använder nog sin egen standard fortfarande…
Firefox 3 är grymt snabb och har inte samma minnesproblem som förut
#1: Tumnagelsvyn finns i IE7 också och har gjort det sedan första betan. Kortkommando Ctrl+Q om jag inte minns fel.
#2: Opera var ju först med flikar, hade du skrivit "Flikar… Som Opera, så originellt" när Firefox implementerade det?
Att många sajter tror att man använder IE5.5 är ju bara för att det är lata programmerar som gör för dålig browser-sniffing. Förmodligen har dom kollat att versionen ska vara exakt version 6.0 eller 7.0 och allt annat ser man som äldre versionen.
IE8 beta 1 klarar iaf Acid2 och kör "super standard mode" som default.
Jag har inte provat än eftersom jag inte har något engelskt OS, men ser framemot att göra det.
Det ska bli otroligt skönt när IE6 försvinner från marknaden och man kan räkna med att majoritieten av alla användare kör Firefox2/3, Ie7/8, Opera 9 eller Safari 3.1. Då blir det bara några renderingbuggar i IE7 som man behöver ta hänsyn till, men i övrigt beter dom sig på samma sätt.
Tyvärr är IE6 över 30% av marknaden fortfarande… :(
Mvh // Johan
Det är ju ganska uppenbart att Microsoft kopierar funktioner som dom inte har hittat på själva när det visar sig att marknaden vill ha dem; därav min kommentar "så originellt". Visst saknar jag tumnaglarna i Firefox, och jag är ganska övertygad om att de kommer också där. Tycker dock att kommentaren är på sin plats. Microsoft har hittills så vitt jag har sett inte varit först med någonting utom i de fall de har försökt hindra användare av andra produkter att nå vissa funktioner. I stället för att anpassa sina produkter till existerande standarder har de för vana att lägga till saker som ska ge användaren lång näsa. "Du måste använda MSIE för att kunna läsa den här sidan"…

Microsoft har inte gjort något originellt någonsin….
Jag använde Opera på den tiden då Windows 3.10 kördes på DOS 6.22. och flikarna var en finess som jag uppskattade mycket, eftersom jag använde den som skrivbord. Jag kunde ha flera virtuella skrivbord på det sättet, precis som i X. Nu använder jag ju Linux mest, så jag har flera arbetsytor, och det är ganska bra när man inte av misstag vill råka lägga fokus på ett fönster som man inte ska peta på, till exempel om man håller på med en uppdatering samtidigt som man gör någonting annat. Att ha flera arbetsytor är väl den funktion jag mest saknar när jag använder Windows på jobbet. "Visa skrivbordet" finns visserligen, men det funkar inte likadant.
Min gissning är att Microsoft kommer med det i nästa version. Kanske härmar dom Mandriva och gör en 3d-kub eller någon annan figur för att animera växlingen…
Konstigt…är det bara jag som inte uppskattar flikarna?

Johan: Håller med IE 6 är en ihoplappad styggelse från 2001…
Zpookey….du behöver ju inte använda flikarna…det väljer ju du själv

Nu var det väl inte så att man skall säga att Mandriva har 3D-kuben. Det är väl Beryll som har den effekten som tillval, Mandriva är väl ingen egen utvecklare av Beryll? Eller är jag helt sjuk i huvudet, helt plötsligt.
//
Nix, inte sjuk i huvet, helt korrekt, det är Beryll, men distron som puffar för den är Mandriva.
"Microsoft har hittills så vitt jag har sett inte varit först med någonting utom i de fall"
Har du hört talas om AJAX? Exchange-teamet var de första som skapade XMLHTTP-objekten för att göra asynkrona anropa från IE5 till webbservern och användes från början för Outlook Web Access. Idag finns det inte en enda webbläsare som inte har stöd för XmlHttpRequest.
Har du hört talas om en IFRAME. IE4 var först med denna funktion, vilket nu alla andra webbläsare har härmat.
DOM Scripting som nu är standardiserat och används i alla webbläsare fanns i IE4. Svårt att säga om de var före Netscape 4, men av det som levde kvar är det IE:s variant som används. I Netscape kunde man t ex bara positionera och scripta mot Layer-taggen, men i IE kunde man göra det på alla element. Vet inte hur mycket webbutveckling du hållt på med, men IE5.5 var den enda webbläsaren som hade vettigt stöd för dynamisk HTML, vilket idag kallas DOM Scripting.
contentEditable-attributet och designMode-attributet som används för att kunna ha wysiwyg-editors i webbläsaren som var IE först med och det har alla andra browser-tillverkare också implementerat.
Downloadable fonts har funnits i IE sedan evigheters evigheter, vilket är något som man mycket diskuterar kring CSS3.
Det är tack vare IE5.01 för mac som CSS över huvud taget överlevde. På den tiden var det i princip ingen webbläsare som verkade bry sig om CSS, men IE5.01 för mac (världens sämsta webbläsare?) implementerade det och det gjorde att folk förstod storheten med CSS.
Om jag inte är helt ute och cyklar var de även först med XSLT.
Och ergonomiska tangentbord och möss.
Och…
Och…
Jag skulle vilja påstå att det är Microsoft förtjänst att webben är något mer än Netscape 3.0 var. Men det är Mozillas förtjänst att fokus idag ligger på standarder.
"de har försökt hindra användare av andra produkter att nå vissa funktioner"
Nu för tiden tycker jag denna beskrivning stämmer bättre in på Apple, i synnerhet om man ser till hur de agerat kring iPhone och hur man (inte) får virtualisera Mac OSX.
// Johan
Mvh // Johan