Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 676 ggr
johan
0

Vista säkrare än OSX, men...

Ubuntu är säkrast av de tre. Det är resultatet av hackertävlingen CanSecWest. OSX knäcktes på två minuter genom en bugg i Safari. Vista tog längre tid, men knäcktes slutligen genom en bug i Adobe Flash.

Ubuntu lyckades dock ingen hacka.

Det kan även vara värt att tillägga att varken Vista eller OSX kunde knäckas om man inte fick utnyttja hål i andra program än själva operativsystemet.

Ändå intressant att Vista är säkrare än OSX. Jag misstänker att många hade en annan uppfattning. Åtminstone hade jag det.

Mvh // Johan

[PeterWem]
0

Tycker du ska besöka http://www.sitic.se/ varje dag. Då och då dyker det upp mycket bra information om säkerhetshål i olika program och OS. OSX brukar ha problem med Quicktime väldigt ofta.

[cocuyo]
0

Den dag Photoshop kommer till Linux kommer jag att skänka bort min gamla windowsburk. Det är lite belamrat att ha två stora bildskärmar på bordet…

Jag har kört Ubuntu i tre år med webserver och som gateway och siptelefoni, och jag har inte haft några egentliga problem med operativsystemet. Det enda som har strulat är trasig hårdvara, men det var väl antagligen för att det var något fel på den som gjorde att någon slängde den? ;-)

Det som dyker upp då och då är rapporter om sårbarhet i Firefox och Mozilla, men för det mesta är den uppdaterad innan rapporten kommer.

[PeterWem]
0

#2 Thunderbird som är sårbar ett tag till verkar det som. Vet inte om det påverkar Unix, men förmodligen.

bildochfoto
0

Problemet med Vista är inte säkerheten…det är problemen med programvara och ett tänk där man låser in användaren…