Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2846 ggr
Dragonrebell
0

Ang. Sweet Im

Hej. En fråga. Funderar på att plocka bort Seet Im då flera polare inte har programmet och inte vill ha det…och jag har lokaliserat samtliga filer i datorn via sökfunktionen. Men efter att ha kommit halvägs, med att slänga filerna i papperskorgen,  så får jag meddelande: åtkomst nekad. Kontrollera att skivan inte är full att, programmet används osv. Men MSN är helt nere. Är det Hijackthis som gäller och markera allt med SweetIm samt fix cheked? Ta bort Sweet Im som var i exporlern gick problemfritt…den delen hittade jag i lägg till/ta bort program. Men resten? Vill veta hur jag ska gå tillväga.

Tack på förhand.

[cocuyo]
0

Jag kan inte rekommendera att göra det som jag skriver här; du bestämmer själv, det kan göra ditt system obrukbart.  

Förutsatt att inget annat program behöver filen som du försöker ta bort ska du kunna stoppa den med aktivitetshanteraren som du får upp med CtrlAltDel.

Det är också möjligt att filen kan raderas om du startar i felsäkert läge.

Om det är en fil som behövs för att någonting annat ska fungera så kan det bli surt efter, så det kan vara bättre att låta den ligga kvar. Ett sätt att ta reda på det är att i felsäkert läge lägga den i karantän på något sätt (flytta, döpa om) och sedan köra systemet. Förmodligen kommer det att komma ett felmeddelande vid start att filen inte kan hittas, och om systemet ändå går utan problem kan du slippa felmeddelandet genom att ta bort registernyckeln. Det får du absolut inte göra innan du vet att filen inte behövs.

Det är inte säkert att ditt system kommer att fungera om du gör det som står här ovanför. Förhoppningsvis ska det kunna startas i felsäkert läge och du kan i så fall återställa filen om du har sparat den på annan plats eller med annat namn.

I värsta fall kommer du inte heller att kunna starta i felsäkert läge…

[cocuyo]
0

och kanske det var underförstått; det sätt som du beskrivär är inte det normala sättet att ta bort ett program som Sweet IM, utan man använder systemets "Lägg till/Ta bort Program". Bara om det inte fungerar kan man sätta igång att radera, och efter att man har raderat ett program utan att använda Lägg till/Ta bort, ska man göra en registerrensning, men lämpligen med ett bra program.

Vad jag har sett i kommentarerna om Sweet IM är det inte det värsta man kan ha i datorn, men det agerar som ett spionprogram, så jag förstår att du vill ta bort det. Och, det ska gå att ta bort med Lägg till/Ta bort - om du har raderat filerna kommer det inte att gå att få bort det ur den listan utan att rensa registret.

Så om du har det valet kvar i Lägg till/Ta bort, bör du kanske återställa filerna om du har dem i papperskorgen och ta bort programmet den vanliga vägen och först därefter radera eventuellt kvarvarande rester.

Dragonrebell
0

Jomen det enda med Sweet Im som fanns i lägg till / ta bort program var Sweet Im för Explorern…0,56 kb någonting i  storlek…hade inte använts sedan 2007, när jag vet att jag anväde en sån smilies i ett inlägg som detta.

En annan tanke ang. Sweet Im…skulle en systemåterställning hjälpa? Eller fungerar det inte så?

Dragonrebell
0

En annan tanke…skulle det kanske fungera om jag tar bort MSN och sedan tar bort Sweet Im filerna? Lång omväg…men det kanske skulle fungera det med?

Dragonrebell
0

JAG HAR LÖST DET!!!:) Fanns ju under lägg till/ ta bort…men jag sökte på fel namn…stod ju microgaming framför och jag var så insnöad på SeetIm! Generad Nu är allt borta…som det verkar.

Men en fråga till då…Varför bör man göra en registerrensning om filer plockas bort på annat vis? Har aldrig hört talas om detta innan jag loggade in här på datorn i fokus.

Jo…Tack för hjälpen! Skrattande

[cocuyo]
0

Ett program kan ha ett antal registernycklar, varav de flesta tas bort när man använder Lägg till/Ta bort, men några kan bli kvar som föräldralösa, och för att få bort dom är det enklast att använda ett registerrensningsprogram. Om man har en massa döda nycklar i registret tar det onödig tid att starta, så det är bäst att inte ha något onödigt där. Man kan också få felmeddelanden för filer som fattas, fast man inte behöver dem.

Det är mycket svårt och tidskrävande att rensa i registret manuellt, och man kan ställa till det så att datorn inte går så bra. Därför bör man välja ett program som letar upp döda nycklare och felaktiga registerposter så att man kan bli av med dem.

Om man har provat en massa program och tagit bort dem sedan kan man ha hundratals döda registerposter som pekar på sådant som inte längre finns i datorn. Det är därför det är bra att rensa registret någon gång.

Dragonrebell
0

Ok…då har jag fått förklaring på det. Gjorde en sökning efteråt på hårdisken och hittade ngr. SweetIm filer som var kvar…slängde dem manuellt. Nå…OM jag skulle få problem framöver med varningar åt höger och vänster så hör jag av mig igen…annars så chansar jag på att jag nu har fått bort alla filer och dyl. som tillhörde SweetIm.

Men ut i fall att…vad rekomenderar du för registrensningsprogram?

[cocuyo]
0

Jag vet inte vilket som är bäst, jag använder det mycket sällan eftersom jag egentligen bara kör ett par program i Windows och inte gör många ändringar. Jag brukar använda ccleaner, men det finns fler.