Databeroende?
Hejsan!
Vi hade en liten diskussion här hemms igår om databeroende. Min mor anser att man är beroende om man sitter mer än 2 h vid datorn. Medan min syster och jag inte tycker det, 2 h är ju inte så mkt, plus att vi även anser att det beror på vad man gör vid datorn. T.ex. om man gör skolarbete, spelar, chattar eller annat.
Så vad tycker ni?
1. När är man beroende av datorn?
2. Spelar någon roll vad man gör vid datorn för att anses beroende?
Hoppas att ni förstår vad jag menar!
Jag är lätt beroende av datorn. Sitter här lätt sex timmar om jag får tid över. Tidigare i livet var det spel. Nu är jag spelfri sedan tre år tillbaka och sitter och trimmar datorn istället.
Många jobbar vid dataskärmen 8 timmar per dag, det ingår ju i arbetsuppgifterna - men då räknas det nog som "normalt" och inte anses som "beroende".
Att definiera vad "beroende" är vad gäller dataanvändandet är relativt. Vad är det man INTE har nytta av en dator?
Man betalar räkningar, köper saker, läser dagstidningar (och sparar massor av pengar bara där), letar efter matrecept, bokar bio eller hyr bredbandsfilm, skriver brev, chattar, hänger på iFokus
och ja, oändligt användande till nytta och nöje. Betyder inte att man sitter flera timmar åt gången, kan vara 10 minuter då och då men att datorn ändå står på.
Gränsen tycker jag helt klart går när man inser att man prioriterar datorn före familjens tid, hemmets tid och att komma ut och ha skoj med vänner - då är det dags att stänga av.

#1 Ajdå, men det är ju bra att du inte spelar längre iaf! =)
#2 Nee, jobbet kan ju inte räknas dit. (eller läxorna) ;) Jag håller med dej!

Jag räknar beroende mer när man sitter kanske hela kvällarna, glömmer äta, sover för lite och sådant… Och isåfall är det om man sitter och spelar spel eller likn., jobb/skolsaker tycker jag inte räknas som beroende om man jobbar mycket med det.

#4 Ok.. :) Mm, det är väl så.
Sitter all min vakna tid vid datorn
Vaddå beroende!!!!!!!!!!!!!!

#6 Ok, låter ju sådär.. :/

Utan datorn stannar jag. Men jag är inte mer beroende av den än vad samhället i övrigt är.
Allt i samhället måste ha datorer för att fungera, till och med när man syr på en symaskin benyttar man sig av en dator, eller styrkretsarna i TV'n.
Men ett beroende är inte det samma som ett missbruk. Ett missbruk har man om man försummar annat för ett kompulsivt beteende där själva beroendeobjektet styr…Det kan vara alkohol, cigaretter lotto, bingo eller choklad. Givetvis också datorer eller datorspel.
Så att om man sitter två timmar vid datorn och söker kunskap, samtidigt som man håller kontakten via msn, forum eller communitys… eller om man sitter 2 timmar om dagen i telefon är ju ovesentligt. Vilken person sitter i typ två timmar framför TV'n, eller med en bok? Ett beroende eller missbruk skulle inte jag kalla det. Men visst… Jag är beroende av Vatten, Datorer, Min familj och av Mat… Tror dock inte att jag behöver terapi för det.

1.Jag tycker man är beroende när man prioriterar datorn framför andra viktigare saker.
2. Nej det tycker jag inte.

#8 Joo, så är det nog.

well
sitter framme vid datorn 24/7 well stänger av sent men går upp tidigt o sätter på:)
Det är spelets fel!!
äter då o då när man har tid ^^)