Allting är för stort!
När syster slog igång datorn i morse så var ikonerna på skrivbordet abnormt stora, och inte bara ikonerna… när man slår igång webläsaren så är även den skitstor…
Men jag behöver hjälp att få till det… Jag kan göra en skärmdump men jag vet inte om det syns någon skillnad på era datorer eftersom allting på min skärm har verkat anpassa sig till nån som är i det närmaste blind…. Help!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Högerklicka på skrivbordet välj Egenskaper sedan fliken Inställningar där kan du ändra upplösningen för grafiken.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Börja med att högerklicka på skrivbordet och välj Egenskaper.
Sedan väljer du den högra fliken Inställningar.
Där tittar du vilken bildskärmsupplösning som är inställd.
Om du har en 19" eller större ska det vara minst 1024x768 och är den 24" ska det vara 1280x1024
Om den är inställd på lägre värden, exempelvis 600x480, då blir det precis så som du har beskrivit.
Titta på färgdjupet om du ställer in till högre upplösning, välj en inställning där du fortfarande har 32 bitar.
Tack!
Men varför blev det så här?
Och jag stängde av datorn och försökte sen slå på den igen, då sa skärmen att den inte hade nån signal… varför? Jag hade inte rört en enda sladd, jag hade bara stängt av den på samma sätt som jag gör varje kväll… det tog en fullständig strömbrytning i 20 minuter för att jag skulle få igång den igen… håller min baby på att dö?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Är det en gammal dator kan det vara minnesbatteriet som är monterat på moderkortet som börjar bli dåligt annars är det nog nån bugg eller virus du fått
#2 har det inte med formatet på skärmen att göra lite kanske? har du 3/4 format så är det ju inte samma upplösning som du har 16/9… Bara en tanke

Batteriet orsakar inte detta… troligtvis behövde datorn startas i VGA-läge för att grafikdrivrutinen kraschade senaste gången datorn var igång.
#6 Ursäkta… jag förstår inte dator… Vad sa du?
#6 Jag var med om det fenomenet på en gammal laptop jag hade, Skärminställningarna var fuckade vid varje uppstart och när jag bytte batteriet så funkade det som vanligt igen.

Det var nog bara en lyckträff, eller så hade drivrutinerna någon datumjustering… vilket jag aldrig hört talas om. Det kan ju iofs vara så att just din laptopmodell hade inställningarna för upplösning och färgdjup inställda i bios… men det har jag heller inte varit ute på. Det är nämligen mjukvara som styr hur skärmkortet skall visa text och bild. Drivrutiner.

Håll nere vänstra "Ctrl"-knappen och scrolla på mushjulet, så ser du…

Ja, det kan det ju vara med… men det lät ju faktiskt som om ALLT var stort inte bara i webläsaren..

Kan även vara så att någon kört ett program (typ spel eller något) som ställer om skärmstorleken för att passa programmet. Då fastnar de nya bildskärmsinställningarna och man måste ställa om dessa igen som beskrivits ovan.
#12 Jahapp… då var det systers fel som jag trodde då :)