Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 7389 ggr
hasse
0

Hur skrivskydda word-dokument?

Ahhh vilken huvudvärk jag får. Jag har skapat ett worddokument där jag har lagt in rutor med hjälp av "kantlinjer och fyllning" som man kan fylla med text. Problemet är att rutan automatiskt blir större efter att man skrivit på den sista raden och då förskjuts alla övriga rutor i dokumentet. Går det att fixera längden på rutan så att det helt enkelt inte går att skriva mer än vad storleken på den ursprungliga textrutan tillåter? Jag utlovar bättre karma åt den som lyckas hjälpa mig….

Med smör,

Hasse

Niklas
0

Är det så att texten i den sista rutan inte får plats eller varför ändras formatet? Jag vet inte om man kan låsa storleken, men tänkte att det kanske finns någon omväg som ger godtagbart resultat.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

Det jag tror att du vill använda är formulärfält. Med formulärfält kan du bestämma var i dokumentet man får skriva och hur lång texten max får vara.

Så här kan du göra om du har Word 2002 eller Word 2003.

För att infoga formulärfält väljer du Visa, Verktygsfält, Formulär. Ett nytt verktygsfält dyker upp.

Ställ nu markören där du vill att man ska kunna skriva in text. Klicka sedan på knappen Textruta i verktygsfältet. Det är den första knappen och ser ut ungefär så här "ab|". Nu infogas ett grått fält.

Om du vill kontrollera längden på texten så kan du dubbelklicka på fältet du infogade. I fältet Maxlängd kan du begränsa hur många tecken man som mest får skriva in.

För att fälten ska fungera korrekt måste man också skydda dokumetet. Gå till Verktyg, Skydda dokument. Åtgärdsfönstret Skydda dokument dyker upp till höger. Kryssa i "Tillåt emdast redigering av den här typen" Välj "Fylla i formulär". Tryck slutligen "Ja, starta tvingande skydd". Ange eventuellt ett lösenord om du vill.

Nu kan du endast skriva i fälten. Tryck tab för att hoppa mellan fälten.

För att låsa upp dokumentet, trycker du på knappen Stoppa skydd i åtgärdsfönstret.

Hoppas det fungerar! Detta är fritt skrivet ur minnet. :)

Mvh // Johan

Mvh // Johan

hasse
0

Tackar, Niklas och Johan. Har provat Johans förslag med formatmallar men tyvärr återstår problemet med att kantlinjen/rutan flyttas nedåt. Kan man verkligen inte låsa måttet på den förbannade rutan?

Högaktningsfullt,

Hasse

johan
0

Om du lägger textboxen i en Ram (Frame) så kan du bestämma exakt höjd och bredd på ramen.

Plocka fram verktygsfältet Formulär (Visa, Verktygsfält, Formulär).

Tryck på knappen Infoga ram (7:e knappen från vänster). Dra ut en ram i dokumentet. En ram kan ej ligga i en tabellcell.

Dubbelklicka på kanten av ramen så att dialogrutan Ramalternativ visas. Under storlek väljer du Exakt på både bredd och höjd och bestämmer storleken.

Lägg sedan till en textbox till ramen genom att stå med markören i ramen och klicka på Infoga textbox (1:a knappen).

Lycka till.

Mvh // Johan

Linda
0

Tack Johan

-Tror att vi annars löser det med en gul postit lapp på skärmen som det får stå: FAN tar den som skriver längre änn den nästsista raden..

-Oxå en lösning…

johan
0

#5: *LOL* Bra Linda! Det är faktiskt en riktigt smidig lösning! Tror jag ska börja köra med det på kurser och i supporten också.

// Johan

Mvh // Johan

Linda
0

Japp

Vi tog upp det på vårt möte och tog det viktiga beslutet.

; ) /Linda

hasse
0

Ja det var en strålande lösning! Ska nog använda formuleringen "skriver du på sista raden så får du sparken din inkompetenta gris*****". Kan inte misslyckas….

:-) Hasse

Linda
0

Ha ha Hasse så kan du ju inte säga folk kan ju tro att vi är helt oseriösa när vi jobbar..Ha,ha typiskt dig!

-Ska vi ta upp det på mötet i morgon då?

/Ha det gott/Linda (inkompetenta gris …..)