Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3070 ggr
Mariaairam
0

Copyright märke på bärbar?

Hejan. Är det någon som vet hur man gör Copyrightmärket på en bärbar dator? Alltså en utan siffrorna längst till höger.
Hoppas att ngn vet!

/Maria

[cocuyo]
0

I flera program kan man få den genom att skriva ett c inom parentes (c) och skulle det inte gå, kommer ändå ett c inom parentes att tolkas som ett copyrightmärke.

Annars, om du har Windows, kör ett program som heter teckentabell eller något liknande, du kan få fram det genom att välja "Kör" i startmenyn och skriva charmap. Där kan du välja ditt ©. Eller så kan du helt enkelt kopiera det från någonstans där det finns. Exempelvis här. © © © © © ©

Om det är till en websida kan du skriva ©

Zandra---83
0

#1 Tack för det! Jag har också funderat på hur man gjort det, men har alrig lyckats, men nu kan jag! :)

_RS_
0

Alt+184=©

Jalking
0

Alt+184 blir krångligt på bärbar eftersom siffrorna måste skrivas på det numeriska tangentbordet. Det går, iaf på min laptop, genom att aktivera NumLock och använda J8U som 184. Men, som sagt, krångligt.

_RS_
0

Ja, kanske det… eller så har man en laptop med fullstort tangentbord…

Mariaairam
0

#1 Jaa, c i parentes går ju bra men jag tkr att det ser lite B ut..

#3 Alt+184 verkar inte fungera.. :/ Konstigt..

#4 Tyvärr så har jag inte NumLock på min, inte vad jag kan se iaf..

Jalking
0

På min Acer får man NumLock genom att trycka F11 medan man håller nere Fn-tangenten. Krångligt som sagt… Charmap är nog det enklaste, den brukar jag använda för specialtecken. Jag har lagt genväg till charmap (Tecketabell) på startmenyn.

Ett alternativ är ju att göra en txt-fil med de specialtecken man använder mest. Lägga den på något lättåtkomligt ställe, t.ex. skrivbordet eller mina dokument. Sen är det bara att kopiera och  klistra in (Ctrl+C Ctrl+V)

Fick en liten idé just nu…
Om man är på semester utomlands och använder internetcafé och ngn webmail för att skicka e-post hem till kalla Sverige… Kanske kan vara en bra idé att skicka ett mail med "ÅåÄäÖö" till sig själv innan man åker hemifrån. Då har man ngt att klippa och klistra från. Även "i" kan behövas, den är svår att hitta på t.ex. ett turkiskt tangentbord.

Mariaairam
0

#7 Ok, men verkar inte fungera.. :S Får köra på att göra en fil med copyrighttecknet i, det var smart! ;)

Det var ju också smart, men annars kan man ju bara skriva AaAaOo så får läsaren gissa om det ska vara A,Å eller Ä ;) resp. O eller Ö

[cocuyo]
0

Ojdå; missade du andra stycket?

Startknappen > Kör > charmap > Enter 

Sedan plockar man fram vilket tecken man vill från teckenkartan.

Dubbelklick på tecknet lägger det i kopieringsbufferten och det kan släppas med "ctrl-v" eller "klistra in". I stället för dubbelklick kan man klicka en gång och trycka på knappen "kopiera".

Zpookey
0

Håll nere ALT…skriv 0169 (på nummertangentbordet)…släpp ALT

©

[kobbeuffe]
0

Jag brukade alltid leta upp märket online nånstans och kopiera det och på så vis kunna skriva det själv :D bra krångligt men det funkade

Mariaairam
0

#10 Om man har nummertangentbordet ja! ;)  Vilket jag skrev att jag inte har på min laptop. :P

Mariaairam
0

#9 Nae, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Hittar inget "kör" i startmenyn.. (har windows vista)

[cocuyo]
0

Vet inte hur dom har arrangerat det i Vista, kanske inte ens finns charmap.

I alla tidigare versioner av Windows var det "Kör" på svenska eller "Run" på engelska. Nu kanske dom har hittat på något nytt. Hursomhelst, om du tittar på "Alla program" eller vad de kan ha döpt det till nu och väljer "Tillbehör" så bör det finnas "Teckentabell" där, och det programmet brukade heta charmap.exe

Om du väljer att söka alla filer och skriver in charmap så ser du om det finns i din dator och dubbelklickar du på filen om datorn kan hitta en sådan, så får du upp en tabell med alla möjliga tecken.

Någon som vet mer om Vista kanske vet bättre, den kan ju vara borttagen…

Zpookey
0

Kör är inte aktiverat som standard i Vista….du måste gå in i egenskaperna för startfältet för att bocka i rutan att du vill visa kör.

Mariaairam
0

#14 #15 Nu har jag hittat det!

Tack för hjälpen! :)

[Fibbe]
0

Hur skriver ni? Själv skriver jag

alt+8888

lätt å komma ihåg:

©

Mariaairam
0

#17 Jaa, gör det på den stationära. Men som sagt så har jag inte nummertangentbordet på min bärbara, så då går det ju inte.. :/ Men jag håller med om att det är lätt att komma ihåg! ;)

[Fibbe]
0

Har du inte kombinerat nummer och tangentbord då? Så det står siffror med grå eller blå stil på tangenterna? På min bärbara som jag använder vanligen så finns siffrorna under m,j,k,l,u,i,o,7,8,9… Sen finns det en liten knapp brevid windowstangenten där det står "Fn"

Så jag trycker: Alt+Fn+8888

Mariaairam
0

#19 Jo, du det hade jag! Har inte sett det förut.. *blind*  :S  Det står siffror i små fyrkanter.. :P Men de är vita så det kanske är därför jag inte sett dem förut, haha xP Så nu fungerar det: © ©
:D