Domännamn
Jag har tänkt att köpa ett domännamn till min hemsida. Måste man då även köpa webbhotell, eller kan man fortsätta att använda tex. freewebs?
Här kan du läsa mer eller ringa kundtjänst och fråga.
Vad jag vet kan du inte använda ditt Domän-namn hos en freeweb. Du blir tilldelad en adress bara.
Vill du använda ditt domän-namn så måste du köpa en plats hos ett Webhotel, ex.vis One.com eller andra. Det kostar också att äga ett Domän-namn, men det visste du säkert redan.
Jag har registrerat www.minloggbok.se hos Loopia. Det är bara en pekardomän, den egentliga siten ligger på ett annat webhotell som en mapp. www.wasanet.nu/loggbok är den "riktiga" URL:en.
Tekniskt sett kan ett domännamn pekas vart som helst, men det är knepigt om servern har dynamisk tilldelning av IP. Har man en fast IP, vilket många bredbandsanvändare har, då kan man använda sin egen server. Om man sedan har tillräcklig bandbredd eller om leverantören tillåter att man sätter upp en server är en annan sak. Själv har jag en server hemma med dynamisk tilldelning och en dynamisk URL som uppdateras i namnservrarna när min IP växlar.
En .se-domän kostar 150 kr per år och det är IIS.se som administrerar alla .se-domäner. Att registrera en .se-domän kostar olika hos olika ombud men första årskostnaden ska alltid ingå. Sedan vill du förmodligen själv få fakturan direkt från IIS.se. Kolla med ombudet om de registrerar domäner som fristående tjänst. (När man köper webbhotelltjänster i samband med domänregistreringen får man oftast allt på samma faktura.)
Du själv ska stå som ägare för domänen. Oseriösa ombud skriver sig själva som ägare eller anger sin egen e-postadress som ägarens e-postadress. Då kan det bli problem om du vill flytta din domän senare. Ombudet kan ange sig själva som teknisk och administrativ kontakt. Det är helt ok.
Hos IIS anger man en eller helst flera DNS-servrar som i sin tur pekar ut webbservern där hemsidan ligger. Webbservern måste hålla med om att domänen finns där och skicka upp rätt sida vid anrop.
Efter att ha tittat på freewebs FAQ tycker jag att det ser ut som att de kan "hosta" vilken domän som helst. http://newaccounts.freewebs.com/page.jsp?page=faq#domain-management. Du kommer då behöva ange freewebs DNS-servrar när du registrerar domänen. Kontakta deras support för att vara säker.
Tack för hjälpen :) Jag tog och mejlade loopia.se, som jag tänkt köpa av, för säkerhets skull ;) De sa att det gick bra att ha kvar sidan på freewebs :)