Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 774 ggr
Jalking
2008-04-10 11:28
0

Webhotell?

Var ligger iFokus rent fysiskt?

Kan vara bra att veta så jag vet vad jag ska undvika!

Något som är så extremt l å n g s a m t  och har sån riktigt usel  driftsäkerhet har jag aldrig sett någon annanstans.
Synd, för jag tycker om iFokus annars och är regelbunden besökare/skrivare på flera undersiter.

LuckyLady
2008-04-10 11:41
0

Ja det är faktiskt en bra fråga.

Trodde att dom hade en egen server och att iFokus växt för mycket till sajter och antal medlemmar så att servern inte orkar med.

Man möts ju tyvärr ofta av att det står

Server Error in '/' Application.

=========================================

_Timeout expired.  The timeout period elapsed prior to completion of the operation or the server is not responding.
_

Eller något liknade.
Nu är jag ingen server expert men jag trodde att den helt enkelt inte orkar med belastningarna.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

johan
2008-04-10 16:39
0

Nu brukar iofs inte iFokus vara speciellt långsamt. Det har varit igår och idag som det varit segt, vilket berott på att vår databasserver gick på knäna.

Men snart får vi upphottad hårdvara och det hjälper förhoppningsvis till.

Mvh // Johan

_RS_
2008-04-10 19:14
0

hmmm… jag fick just ett serverfel igen…

Jag tycker också att det är lite synd, för jag tycker i stort sett att detta är det mest omfattande och det bästa forumsupllägget jag någonsin sett…

En sak att tänka på, dock, Johan. Platta forum är svåra att överskåda. Testa att få till ett trådat upplägg istället.

Det finns ju mängder med öppen källkod för det och man kan kolla lite på upplägget för FUDforum för att få en uppfattning om hur jag menar.  

Jag har länge kört FUD själv, men jag har lagt ner det nu till förmån för att starta en ny grej, men den kommer ligga på FUD den med.

johan
2008-04-10 19:49
0

#3: Jag tycker trådade forum är värre. Smaken är som baken. :)

Jag har byggt många sådana forum åt kunder och gillar konceptet, men tycker sällan det fungerar i praktiken.

Det är två saker som vi väldigt medvetet inte har på iFokus. Det ena är trådning av kommentarer så att det blir flera nivåer. Det andra är att automatiskt inkludera innehållet i tråden man svarar på.

Jag tycker det blir så otroligt svåröverskådligt när en kommentar på en rad blir 100 rader lång bara för att allt innehåll från äldre kommentarer är med.

På vårt systerforum Aktieguiden.com så har vi automatiskt länkat när man skriver #3 för att hänvisa till en annan kommentar. När man håller musen över länken ser man innehållet i den kommentaren och om man klickar hoppar man automatiskt dit. Det är något som jag saknar lite här. Kolla kommentar #3 i det här exempelet.

Mvh // Johan

Jalking
2008-04-10 20:14
0

Vi får hoppas att uppdateringen av hårdvaran hjälper, för på senaste tiden har det varit riktigt dåligt.

Som gammal användare av usenet och olika newsgrupper (tyvärr verkar det som om det håller på att dö ut) har jag en hel del erfarenhet av hur det brukar se ut där. Jag tycker att det systemet har både fördelar och nackdelar. Det sämsta är när ett ämne växer för mycket i för många nivåer och delgrenar. Då har det också i allmännhet tappat det ursprungliga ämnet och övergåt i ett okontrollerat tjafsande och babblande. Dessutom har det på senare börjat vara nlandade åsikter om man ska fylla på med nya kommentarer över eller under de gamla. Min åsikt i är att behålla upplägget av iFokus som det är nu. Upplägget är utmärkt, servern skitkass!

johan
2008-04-10 20:34
0

#5: "Upplägget är utmärkt, servern skitkass!"

Haha. Bästa citatet på länge. :)

Mvh // Johan

LuckyLady
2008-04-10 22:00
0

#5 & #6
Det var faktiskt ett riktigt bra citat det håller jag med om.
2

När kommer den nya hårdvaran in då..
Som ovanstående "talare" så gillar jag iFokus men det har varit
lite väl segt nu.

johan
2008-04-11 00:41
0

#7: Jag tror den har kommit och håller på att göras i ordning, men jag har inte full koll.

Mvh // Johan

LuckyLady
2008-04-11 13:22
0

#8 Låter härligt.
Då får vi hoppas att alla "onödiga" fel försvinner inom en snar framtid Glad