Slöar F-Secure datorn?
Hej!
Min extra dator är enormt långsam. Nu undrar jag om "Telia säker surf" F-Secure kan vara orsaken. Någon som vet? Vanliga rensningar typ diskfrak. o oliknande har jag gjort o avinstallerat de program som jag inte behövde. Jag har Windows XP.
På min ordinarie dator har jag Norton o den är helt ok.
Hoppas på svar/KurtB

Ja.
Som ett längre svar än bara Ja!
så kan det absolut vara av betydelse att byta F-secure till något annat. Tror debatten och smaken kring vilket skyddsprogram som är "bäst", är lika bred och olika som vad det finns tycke och smak om allt.
Personligen har jag testat Norton IS, Norton 360, F-Secure, NOD32, AVG, Norman och nu Panda IS (som jag inte upplever slöar ner, men som å andra sidan inte uppnår top i tabeller över Bästa internetsecurity-program). Dom som gjorde datorn absolut mest seg och slö upplevde vi var Norton och F-Secure, avinstallerades ganska omgående.
Har du VISTA så har trådar i ifokus/data sagt att brandväggen är så pass bra i sej självt, att det räcker med ett bra (AVG?) antivirusprogram i tillägg till det bara.

Tack för era svar. Då går det att göra nåt åt saken.
#2 Intressant! Jag har nämligen precis bytt från Panda IS til F-secure, och det blev en rackarns fart på datorn… så jag har omvänd erfarenhet…..

#4 panda är ett utav dom antivirusprogrammen som drar mest resurser, F-secure drar mindre resurser men fortfarande ganska mycket.

Inga piratprogram och/eller freeware och en dator utan internet fungerar snabbast av allt ;-).
Skall man ha program från nätet skall man kolla sourceforge.net eller direkt på sidorna för de som driver open sourceprojekt.
Jag har en "kul" skärmdump där man helt klart ser att man inte ens kan hämta hem uppdateringar från microsoft.com, utan att bli infekterad av virus. Det var iofs ganska länge sedan, men det är en sida som attackeras ganska ofta av hackers.
Annars rekommenderar jag att man köper "boxade" program. Annars så smäller det förr eller senare.