Återställningsskiva?
Jag köpte nyligen en bärbar dator med förinstallerat Windows Vista.
För att kunna återställa systemet vid problem gjorde jag återställningsskivor enligt instruktionerna i systemet, och eftersom jag gärna vill veta att det funkar också efter en hårddiskkrasch så tog jag ur hårddisken och stoppade in en ny oformaterad skiva i datorn och startade den med återställningsskivan.
Den kör och laddar filer, och plockar så småningom fram en muspekare, och så kommer det upp ett felmeddelande: "Error" i huvudet och texten i rutan är: "No partition available" och så finns det en knapp att klicka på "OK".
När man trycker på OK startar datorn om och man får upp samma felmeddelande.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är omöjligt att återställa systemet efter en hårddiskkrasch med hjälp av systemåterställningsskivorna. Jag har inte provat om det går med en partitionerad och formaterad skiva, men min alldeles bestämda uppfattning är att man ska kunna återställa även med en opartitionerad hårddisk, vad ska man annars ha det till?
Testa med att använda en formaterad hårddisk.
Nänä, det gick inte heller…
Intressant också när jag stoppade tillbaka den första skivan och provade att ladda ner Ubuntu 8.04 eftersom den trådlösa förbindelsen på den bärbara har bättre nerladdningsfart…
Efter att ungefär hälften hade laddats ner kopplar systemet helt enkelt ner förbindelsen och somnar. När jag sedan väcker datorn igen är den inte längre uppkopplad, och det går inte att fortsätta ladda ner där den slutade…
Jag gissar att det är ännu en av Windows annoyances som jag har hittat.
Jag antar att man kan ladda ner något stort om man sitter och pillar på datorn lite då och då, men den skulle ta 40 minuter på sig för 670 MB och jag trodde så klart att den skulle hålla på i 40 minuter… Det gjorde den inte.
Nu har jag provat med opartitionerad, partitionerad men oformaterad, partitionerad och formaterad och startbar, och ingen av dem vill återställningsskivan kännas vid. Felmeddelandet är samma: "No partition available"
Jag gissar att någonting är trasigt…

Du brukar ju komma med tekniska och utförliga, näst intill maniska förklaringar in i detalj, så jag antar att du hänger med på denna.
Det är så här…
Återställningsfilerna ligger oftast på en EISA-partition, dessutom läggs en viss del av filerna på en DVD eller CD, om man bränner ut programmet.
Det är EISA-partitionen den inte kan hitta. Återställningsskivan är bara till för att Boota om bootsektorn på hårddiskan pajat eller om man inte kan starta i D2D-recovery från BIOS, samt lägg ain ett grundläggande filsystem på datorn… I vissa fall även delar av installationen för windows. Övriga program, starthanterare och grejor ligger just i EISA-partitionen. Det här är något som tillverkare börjat med för att fler datorer skall in på service vid krascher, eftersom de är så billiga nu, vill de ju tjäna fett på service och support istället.
Med andra ord, ny hårddisk = dött system. Vad man däremot kan göra är att låna en skiva och använda den nyckeln som är på lappen under datorn och aktivera via Microsofts telefonaktiveringstjänst.
Då slipper man dessutom alla j*vla sk*tprogram som Packard Bell (Framför allt) anser att man måste ha, men som göra tt även en ny dator med Vista hostar blod och skrapar knäna i backen.
Vad du skall göra om du däremot vill ha kvar din installation med alla grejor, är att klona hela disken INKLUSIVE EISA-partitionen och låsa in den i ett skåp. Annars kan du klona EISA-partitionen enbart och skriva den till din nya hårddisk, Men den måste ligga som första allokerade partitionen på hårddisken och vara i just EISA-filsystem. Dödfött för de flesta, så jag rekommenderar att göra en ny tom och ren installation med nyckeln under datorn, eller byta till XP.
Eller varför inte… kontrollera S.M.A.R.T med jämna mellanrum så ser man om disken är på G att ge sig.
Annars finns det mycket inovativa men ganska dyra sätt att skydda sig mot problem. Min sekundära håddisk i laptopen ligger skyddad i små krockkuddar och läshuvudet dras omedelbart undan från diskens läs/skrivyta om rörelsehhastigheten i förhållande till gravitationen ändras för fort… om man tappar datorn eller om man hamnar i luftgropar/kraschar bilen. Dessutom har jag hela systemet och alla viktiga dokument på en SSD, de är ganska stöttåliga.
Har jag väl användning för krockkuddarna blir ju datorn mos, men diskarna håller datan skyddad iallafall ;-)
Jag förstår; återställningsskivan är alltså användbar enbart för att återställa ett fungerande system till fabriksinställningar. För ett system som har pajat är den ju till ingen nytta.
Jag hade ju tänkt installera Linux på den och tänkte att jag skulle kunna göra det på en lite större skiva och ha Windows på en partition, men det skiter sig tills jag kan hitta en installationsskiva för XP då…
Hårddiskkrasch är jag normalt inte orolig för. Det finns aldrig något omistligt där som inte kan återställas från backup. Det brukar vara enkelt att installera ett nytt system, bara stoppa i en skiva och svara på ett par enkla frågor. Om en hårddisk slutar fungera är det ju bara att stoppa i en ny - trodde jag…
Har i alla fall provat den nu med Ubuntu 8.04 och den är ju riktigt kvick. Återstår att se hur jag ska kunna få 3G-modemet att funka under Linux.

Mobilt internet under linux har varit en nöt jag inte lyckats knäcka ännu… :-/
Vore det bara att ha systemet kvar behöver jag ju inte klona den eftersom jag faktiskt har en ny och större skiva. Jag behöver bara plocka ur den och spara den. Tvivlar dock på att värdet på Vista motiverar att hålla undan en fin fungerande hårddisk…
Jag ska försöka hitta installationsskiva för XP för att ha den möjligheten och lägga det på en partition; först ska jag ändå försöka med W2K server; hoppas att drivrutinerna för skärm och nätkort finns för 2000. Där har jag ju DHCP-server så att jag kan koppla upp den som router i nätverket om jag inte får igång bredbandet med Linux. Det är nog bara en tidsfråga, annars kan jag ju skaffa en Ericsson W21 router och sätta in simkortet.
Och även Acer har en del program som jag ogärna vill se; undrar dock lite över hur sårbart Windows är om man inte själv gör något dumt. Jag kommer ihåg hur IT-proffsen gick igenom alla datorerna på jobbet och hittade virus och trojaner i elva av tolv; den tolfte var min och hade inte antivirus installerat…
Det borde räcka med en brandvägg om man inte klickar alltför dumt. Jag har ju hittills mest använt Windows för Photoshop, och de enda programmen jag har installerat är ganska rumsrena; Nero, Irfanview, Pdf995, Firefox och Opera. Hittills har jag haft windowsburken bakom en linuxbrandvägg, och jag hade hoppats på att fortsätta med det.
Jag gillar inte hur antivirusprogrammen slöar ner datorn…