Windows mail och bredband..
Sen vi fick bredband ( ja, det tog tid innan vi fick det här i skogen) så fungerar inte windows mail. Det blir fel nr 623 och den hittar inte telefonboksposten! Vad 17 menas med det??? Jag kan i vart fall inte använda mailen då den inte ens startar, den hittar inte uppkopplingen… Vad gör jag?
När du fick bredband, bytte du operatör då?
Om du har samma operatör och ett mailkonto ska du kunna ansluta med rätt inställning som du gör på e-post i kontrollpanelen.
Om du däremot hade en annan operatör tidigare och ett mailkonto där, upphör det när du byter operatör, och då beror det på den nya operatören vilka villkor som gäller för att få ett e-postkonto. Du får i så fall en ny e-postadress i den nya operatörens domän.
Så kontrollera med din operatör; läs först igenom alla papper som du fick med när ni skaffade bredband och se om det står något om e-post där.
Flera operatörer tillåter inte anslutning från klienter som har en IP som inte tillhör operatören, så även om man har ett aktivt konto hos en annan operatör än den där man har bredbandet är det inte säkert att man kan komma åt den.
Det har inget med det att göra….Den hittar inte uppkopplingen, hittar ingen anslutning.
Går det att surfa i övrigt?
Om det gör det så ska det funka…mailen behöver ingen speciell "uppkoppling"
Kolla så att inte mailen är inställd på att försöka ringa upp som den gjorde innan du fick bredband.
De flesta bredbandsoperatörer kräver att du använder just deras smtp server (server för utgående post) för att kunna förhindra spam.
Så även om du har en mailadress från någon annan en din bredbandsleverantör så måste du använda operatörens SMTP-server.
Om det går att surfa så fungerar uppkopplingen. Windows Live Mail och Internet Explorer använder precis samma inställningar.
Mvh // Johan
Jo just det. Eftersom operatören blockerat all trafik på port 25 (smtp-porten) för andra servrar än deras egen så kommer det se ut som att det inte finns någon uppkoppling.
Mvh // Johan
Det var som…. Fick ändra i smtp och sen fungerade det! Och här har jag suttit och svurit..
Tack snälla för hjälpen!Vad skulle jag göra utan er??? :-)