Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 554 ggr
Kaj
2008-04-17 14:41
0

Live translator från microsoft

MS har en beta ute som "skall" kunna översätta mellan en massa olika språk.

Jag testade genom att fylla i nedanstående mening på engelska och bad om en översättning till Tyska. Därefter tog jag den tyska översättningen och bad om en engelsk översättning igen. Gjorde sedan om denna procedur ett par gånger och resultatet blev bara roligare. Efter ett par gånger fick jag att en skog kom och drack ett glas vin som var gratis.

Pröva http://translator.live.com med nedanstående text fram och tillbaka mellan engelska och tyska och se resultatet.
Pröva gärna några egna varianter och meddela hur det gick för er.

I drank a bottle of beer in my home before I ran out in the woods. Then I picked some red berries that I later consumed.
When all was clear I got out of the wood, got to my home and drank a glas of wine.

PS att inlägget ligger här på datorn.ifokus är för att tipsa om trnslator.live.com vilket iof fungerar bra om man inte håller på och bollar fram och tillbaka.

_RS_
2008-04-17 22:46
0

Nu vet jag av erfarenhet att det är bättre att anlita riktiga översättare än att hålla på med detta tramset.

När jag själv arbetade som översättare så fick vi ganska ofta in översättningar som behövde göras om, och då var det ändå oftast någon som sett någon på bild som kunde svenska. Alternativt hadde någon släkting på farfars sida som kunde språket. I de fall vi fick in automatiska översättningar kunde vi oftast inte börja arbeta innan vi skrattat klart.

Oftast är det billigare att gå en kurs i engelska än att anlita en bra översättare, visst… men att använda skräplösningar ger oftast bara mersmak.