Får inte igång datorn.
Min son har en äldre dator som verkar ha lagt av. Den går igång och efter en stund så kommer det upp att det är fel i programvaran och att man ska kontakta…nånting, kommer inte ihåg. Det är bara denna text upp till vänster och resten av skärmen är svart. Detta är knapphändig info men kanske någon vet…
Vh LenaB
Finns det inte en massa data på den som ni vill spara så är ju ett alternativ att installera om hela operativet. kolla på samma gång hur disken/dskarna är partitionerade kör du xp behöver inte systemdisken (oftast c:) vara större än 10-15 Gb. Kan du inte göra det själv bör du ta hjälp av någon som gjort det förut annars kan det bli soppa av allihop.
Finns det däremot data på den du vill ha kvar rekomenderar jag att du lämnar in den till nån dataverkstad som kan fixa till den, alternativt att du plockar in disken/diskarna i en annan dator och kopierar över önskat material till den.
Problemet är att det inte går att komma in alls på datorn. Jag skulle kunna prova med att göra en återställning av datorn men jag kommer inte in på den alls. Finns det något knep att komma in så man kan återställa? Det finns inget som han ska spara på den.
I så fall är det antagligen mest rationellt att installera ett helt nytt system på den.
Det beror lite på hur gammal datorn är och hur snabb processor och hur mycket minne den har vilket system som är bäst och hur man kan installera det.
Om du kan gå in i datorns setup så kan du hitta de flesta av de saker som är lämpligt att veta. När man startar datorn, innan den har börjat leta efter systemet, kan man trycka på en tangent för att komma in i setup. Det kan vara Del, F2 ellerr F10 om den tillhör de vanligare, men det kan också vara någon annan tangent. Det står ofta på skärmen en kort stund vad man ska trycka på.
Bäst är det om datorn kan startas från CD, då är det enkelt att installera nytt system på den.
Om den är bland de äldre som kan startas från CD-rom, så rekommenderar jag Xubuntu i första hand, men om datorn har mycket minne kan Ubuntu vara ett bättre val. Om den har långsam processor, under 700 MHz är kanske Puppy-Exton det kvickaste system man kan stoppa i.
Om du laddar ner en skiva kan du prova utan att göra några ändringar genom att starta "Live", vilket betyder att man kör från CD-skivan.
Installationen av ett linuxsystem är numera minst lika enkelt som att installera Windows, men vissa tjänster är betydligt enklare att få igång, bland annat uppkoppling till nätet via bredband.
Vad kan vara lättare än att bara stoppa i nätverkskabeln i datorn för att koppla upp sig med bredband?
Så funkar i alla fall mitt XP….inga inställningar alls behöver göras.
Stämmer faktiskt, men riktigt så enkelt var det inte när jag skulle koppla upp med Vista. Du har rätt, XP söker DHCP om det finns ett nätverkskort installerat.
Det gör vista också. har aldrig stött på problem med det.
Däremot vet inte många att man ska stänga av IPV6 som protokoll eftersom det är aktiverat som standard i Vista…men det är inte många hemma-routrar som klarar av att hantera IPV6.
Både IPV4 och IPV6 är aktiverat som standard i Vista men Vista vill helst köra IPV6 vilket gör att det kan bli störningar. Detta gäller alla nätverkskort i datorn….trådade och trådlösa.