Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1816 ggr
lisette
0

pop-up fönster..

jag blir snart tokig!!!!

vi har aktiverat det där skyddet för pop-upfönster, men det kan komma miljoner (känns det som) med fönster som öppnar sig, utan innehåll, i samma fönster (blir ny flik).

sen kan det även komma helt nya fönster med saker.

vad har hänt?

Jeeeppaaaa
0

Det kan vara "TrackingCookies" asså någon form av Spyware. Men för att hjälpa till måste jag veta om rutorna bara kommer när du har din webläsare igång ? Eller kommer dom när som hellst när du t.ex gör nåt annat, lyssnar på musik?

Zpookey
0

Trackingcookies? Cookies ställer inte till med sådana saker….och är inte något "spyware" i den bemärkelsen. En cookie gör bara att du t ex får svenska reklamannonser på utländska sidor. En cookie är bara en liten textfil…inget program.

lisette
0

#1 bara när webbläsaren är igång o inte alltid heller.

lisette
0

kanske ska lägga till att AVG har hittat spyware som den la i karatän.

Jeeeppaaaa
0

Oj, jag menar inte TrackingCookies Fundersam sorry..!   ja menar "TrackingPopups" , det hade jag en gång. Det var rutor som ständigt kom upp utan att webläsarn äns va igång..men de tog jag bort med antispyware program. Men om dom inte kommer när du inte har webläsarn i gång så vte iaf JAG vad som kan vara problemet..!

Jeeeppaaaa
0

så vet iaf INTE jag vad som kan vara problemet..!

lisette
0

jag tömte vault:en och körde en ny koll på datorn. inget hittat. får väl se om detta hjälpte.

[PeterWem]
0

Ladda ned Hijackthis, installera och scanna. Lägg därefter upp textfilen här så får vi se vad som spökar.

Kaj
0

Antar att du rensat cachen och cookies i din webläsare

lisette
0

#8 fixar det när jag kommer hem från jobb. kan blir spännande!

#9 nope.

lisette
0

här har vi filen

[PeterWem]
0

Nu är jag inte säker när det gäller vista, men jag tycker inte att:

O4 - HKCU\..\Run: [MSServer] rundll32.exe C:\Users\familjen\AppData\Local\Temp\tuvUOEUl.dll,#1

Och 

O4 - HKCU\..\Run: [cmds] rundll32.exe C:\Users\familjen\AppData\Local\Temp\yAtutqOH.dll,c

Och

O4 - HKCU\..\Run: [3b88de17] rundll32.exe "C:\Users\familjen\AppData\Local\Temp\pbolehvw.dll",b

…ska köras. Det finns nämligen redan en riktig process som körs, nämligen:

C:\Windows\System32\rundll32.exe

Kan någon med Vista bekräfta att dessa grejerna inte ska köras i det operativsystemet?

Iaf, Du kan ladda ned superantispyware, installera och scanna. Ett av de bättre antispionprogrammen.

Förresten har du en väldigt seg dator med. Tycker du ska kolla och läsa på om detta; särskilt om autostarter.

lisette
0

fast faktum är att datorn är inte merä n två månader gammal. jag har nyss både rensat o defragmenterat datorn. har dock både nero och photoshop, det är väl ganska stort om jag inte missminner mig?

tack peter

[PeterWem]
0

Du har 30 program som startar vid uppstart. Jag har fem. Och 30 är mycket även för Vista. Tänk dig ifall varje program tar en sekund att starta.

HP Health Check Scheduler

SunJavaUpdateSched

Adobe Reader Speed Launcher

NeroFilterCheck

QuickTime Task

…är exempel på program som inte behöver startas när datorn gör det. 

Angående föregående tre saker som jag var osäker på. Det står inget om dem hos google, och då brukar det inte vara saker som ingår i operativsystemet. Man kan ta bort dem genom att markera i hijackthis och trycka fix checked och starta om. Skulle det skita sig kan man alltid ta tillbaks dem, då programmet har en backup.

lisette
0

kommer ff fönster som hoppar upp hipp som happ… *suckar*

lisette
0

cookiesarna är borta, cachen vet jag inte hur man tömme?

[PeterWem]
0

Vad står det i fönstren?

Cachen kan du rensa med Ccleaner.

Kommer det upp något speciellt i FF när det poppar upp?

Du kan alltid testa att döda de tre processerna som jag talade om tidigare. Markera dem, tryck fix check och starta om.

[PeterWem]
0

Glöm inte att testa superantispyware bara.

lisette
0

det var några reklamsidor som öppnades i nya fönster o nya flikar. sen kom det helt tomma "sidan kan inte visas" fönstre/flikar. ganska störigt…

jag har testat superantispyware, den hittade tre saker som jag tog bort o sen dess har det inte kommit ngr fönster!!!! hoppas att den tog bort allt. får testa lite mer imorgon.

tack så jättemkt peter! du har verkligen räddat min dag alltså..

[PeterWem]
0

Stod det var filerna låg?

lisette
0

japp men jag kommer inte ihåg. ska se om jag kan få fram det.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har vi två av dem

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

o här är den andra. hittade tre totalt

Kaj
0

Firefox cahchen kan du se till att den rensas varje gång du går ur FF. Du ställer in detta under Tools, Options och Privacy taben. Där har du ett val under Private Data som du kan bocka i så rensas cache och cookies varje gång du avslutar FF.
Vill du rensa den "on-the-fly" så går du till Tools och väljer Clear private data (kan även göras med CTRL SHIFT DELETE.

[PeterWem]
0

Då var det de tre grejer som jag reagerade över i Hijackthis.