Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1856 ggr
[Anna-N]
0

Skydda för utskrift

Går det att göra så en sida på en hemsida inte går att skriva ut på papper?. Även om man skyddar med högerklick så går det ju att skriva ut trots allt. Hur gör man om det går att fixa?

- Tacksam för svar!

Hjortronsylt
0

Något du aldrig kan skydda en text eller bild från, är om någon tar en vanlig print screen på skärmen.

Kaj
0

Microsoft har en produkt som heter Rights management system - men den kostar pengar och är mer tänkt för företag.

Där kan man skapa skydd på dokument och htmlsidor. man kan t ex stoppa så det inte går att skriva ut, göra skärmdump, inte går att redigera ett dokument, inte går att sända ett dokument vidare med epost, inte går att kopiera text i ett dokument och mycket mer.
Denna produkt är kanske inte för dig men jag ville bara nämna att det finns sådana möjligheter

[Anna-N]
0

#2: Okej, det blir för avanserat.

pentsium
0

allt som du ser eller hör går att kopiera på ett eller annat vis, det är tekniskt omöjligt att förhindra det.

[Anna-N]
0

#4: Jo, givetvis. Men för "vanliga" personer som sitter vid datorn kan ju tex. ett enkelt stopp att skriva ut vara ett stopp. Är man datakunnig och insatt behöver det inte innebära några problem att kringå det om man absolut vill.
Sen är det inte för de kunniga man alltid vill skydda så det borde inte behöva vara alltför invecklat egentligen. Men, men går det inte så är det så.

Tack för svaren!

Jalking
0

Du kan ju alltid göra en "Skriv ut"-knapp på sidan och länka den till en blank sida. Kan ju kanske få en del att konstatera att det inte funkar att skriva ut sidan… 

Men alla utom de mest okunniga hittar nog skriv-ut-knappen i webläsaren eller trycker Ctrl+P.

pentsium
0

skriv längst net på sidan:

"OBS! DU KOMMER ATT FÅ ETT VIRUS SOM RADERAR ALLT PÅ DIN DATOR OM DU FÖRSÖKER ATT SKRIVA UT NÅGOT FRÅN DENNA SIDAN"

det hindrar nog många icke datorkunniga från att skriva ut något…

mariatingsund
0

Jag var inne på http://www.swedishartglass.com/usa/shop/viewitem.asp?ID=302

för att spara bild på vasen New Corner för att visa en kund hur en färdig gravyr skulle se ut på den, men kunde inte spara bilden, så om ni är duktiga, kan ni säkert lista ut genom "visa kod" vad som händer på sidan. Vore kul att veta för egen del också.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

pentsium
0

det går alldedes utmärkt att spara bilder från den sidan, fast det är nog för att jag använder firefox…

Hjortronsylt
0

#8   Du kan ta en printscreen på dom bilder du vill ha, och sedan klistra in och redigera dom i ett redigeringsprogram.

mariatingsund
0

Jo, den bilden finns med på hundratals andra sidor där de är oskyddade, jag menade bara om ni kan koden till den rutan där det står copyright som kommer fram vid högerklick. Jag hade  nog gärna satt en sådan på mina grejer också, iaf på några.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Anna-N]
0

Den här koden har jag använt ngn gång. Hindrar från högerklick.

pentsium
0

#12 den är overksam på Firefox

[Anna-N]
0

#13: Alla koder går väl att komma förbi på ett eller annat sätt beroende på vad man har för nått. Finns säkert fler koder också…
Är det inte vanligare att folk använder IE?. Eller har jag fel? Fundersam

pentsium
0

#14 jo det är fler som använder IE än FF med det beror troligtvis på att IE är det som finns med från början på folks datorer. sen har jag för mig att FF är den mest populära webläsaren efter IE.

Dell har snackat om att dom ska förinstallera firefox på sina datorer för att slippa all support som dom måste ge för IE. Inget som skett på den punkten dock.

fotokrafs
0

Själv sitter jag på en burk där IE aldrig funnits.. kör firefox eller Opera. Kommer faktiskt inte ihåg när jag senast använt IE.. har aldrig använt på egen dator iaf.

Denna borde funka i firefox, men ej i opera..

Zpookey
0

Skyddet där är inget vidare….

Håll inne vänster musknapp på bilden…dra och släpp bilden (den följer med även om det inte syns) och släpp i adressfältet på internet explorer…..sen är det bara att spara bilden.

Ett annat enkelt sätt är att högerklicka på bilden och låta musknappen vara intryckt…..copyrightrutan kommer upp….tryck på ESC-knappen så försvinner rutan…sen när du släpper höger musknapp så får du upp hela menyn med "visa källa" och "spara bild som"….inget direkt svårt skydd det där.

[PeterWem]
0

#8 Med No Script installerad i firefox körs ingen skript alls så som den som ska hindra mig från att visa hela stora bilden.