Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3009 ggr
iken
0

Användarkontot borta!!!

Hej!

Jag har fått ett oerhört märkligt problem….

Har windows XP. Skapade ett nytt användarkonto idag som var tänkt som ett gästkonto. Då försvann mitt riktiga vanliga konto som hette "Administrator".
Plötsligt dök den inte upp när datorn startade och vid försök att finna den i kontrollpanelen--användarkonton så fanns den inte!!!

Vad har hänt? Hårddisken innehåller fortfarande lika många GB. Användarkontot tycks finnas kvar i "den här datorn" men problemet är att jag inte kan hitta och logga in med mitt vanliga konto längre!!!

Vad skall jag göra? Tacksam för all hjälp. Detta är det märkligaste jag sett på länge…….

Zpookey
0

Nä…adminkontot är gömt.

Vid inloggningsrutan i uppstarten trycker du ctrl+alt+del 2 gånger. Sen skriver du in vad ditt konto hette (t ex administratör) och eventuellt lösen.

Antar att du har XP pro eller?

Ditt adminkonto finns under kontrollpanelen->administrationsverktyg->datrohantering->lokala användare och grupper->användare

iken
0

Jag tackar mycket starkt! Helt suveränt. Tror inte elgigantens support hade klarat det här lika snabbt.

Zpookey
0

Haha….tar inte det som en komplimang eftersom en vandrande pinne hade fixat det bättre än dom.

Är det något över huvud taget som elgigantens support fixar?

Ser ett gäng fjuniga fjortisar som sitter och tittar på supporttelefonen och undrar vad det är som ringer Räcka ut tungan

Skojar bara…..kul att kunna hjälpa till :)

Kaj
0

Det finns en parameter du kan ställa in under kontrollpanelen som säger ifall ditt administratörskonto skall visas eller ej vid påloggningen. Om denna är satt ill nej kan du göra som Zpookey sa för att ändå logga in med det.