Tänkvärt om Vista
Här är en läsvärd artikel angående Windows Vista.
>> http://blogs.zdnet.com/microsoft/?p=1372
Och en till:
Mvh // Johan
Jojo, bekräftar väl bara i stort sett vad man redan visste. Gamla datorer ska inte "graderas upp", eftersom det nya systemet gör dem slöa. Jag finner det lite märkligt att författarna gör så många hänvisningar till Apple. Kanske det beror på någon reklamkampanj som jag inte har sett, men hur man än vänder på det är det en dundermiss ur publicitetssynpunkt och sänker vad som kunde ha varit en bra artikel.
Och… jag är väl inte helt anonym, och jag har inte klagat över Vista förrän jag provade det. Jag påstår inte att ingenting fungerar; datorn funkar alldeles utmärkt med Vista, men den går inte fortare eller ens fort. "What the hardware giveth, the software taketh…"
Sedan tycker jag att det är onödigt att ändra gränssnittet varje gång ett OS introduceras. Varför ska jag behöva sitta och leta efter självklara funktioner som jag visste var de fanns i det förra systemet? Kosmetiskt, ja, men ett berättigat klagomål.
Och att inte kunna bemöta berättigade klagomål utan i stället skjuta på budbäraren med "schoolyard bully" är ytterligt lågt. Vem är "bully"? Problemet är mycket större än ett image-problem.
#1: Jag tycker inte det är så konstigt att man hänvisar till Apple. OSX är väl den största konkurrenten till Windows och de som gnäller mest är ofta Apple-lovers.
Just poängen med att man gnäller på att Vista kräver mer hårdvara, samtiigt som jag inte vet någon som köpte en Apple-dator för 3-4 år sedan och som skulle uppgradera till Lepoard är väl en vettig poäng. Känner du någon? Går det ens? Och hur skulle det vara med en sex år gammal Apple-dator?
Det som stör mig mest med de som ofta gnäller på Vista är att extremt få av dom verkar ha använt Vista mer än 20 minuter för en snabb test. Hur trovärdiga blir deras synpunkter?
Mvh // Johan