Jag vill slå ett slag för sökmotorer, Ta Google till exempel, hur många gånger har man inte bara suttit och funderat över nåt och helt kallt bara skrivit in en fråga i googlerutan och vips fått reda på det man undrat. Och det behöver ju inte bara ha med datorer att göra.
Våga älska google…
Håller med.
Jäpp, funkar väldigt bra. I min dator kan jag skriva vilken fråga som helst i webbläsarens adressfönster, och den går antingen direkt till en sida som stämmer eller öppnar en relevant sida i Google.
Jag håller delvis med men tycker att det har fungerat bättre tidigare. Förr använde jag ofta "Jag har tur"-knappen på google. Men nu fungerar den inte längre eftersom de första resultaten kommer från företag som betalat för att ligga överst.
Om man t.ex. söker efter ett namngivet webbhotell eller en namngiven restaurang så får man först en massa sidor med tips på hur man hittar webbhotell och restauranger. Det är irriterande.
#3 Håller inte riktigt med. Om jag skriver surfcity i adressraden får jag upp ett helt gäng med relevanta träffar. Om jag skriver active 24 kommer jag direkt till Active24. Om jag däremot dessutom skriver webhotell i adressraden får jag upp en googlesida med webhotell med det andra sökordet överst på listan; inte så tokigt. Om det är surfcity så petar det ner alla ställen som sysslar med surfing betydligt längre ner bland träffarna. Inte desto mindre står surfcity webhotell överst i listan i båda fallen.
Och som sagt, jag öppnar inte någon googlesida för att skriva in sökningen, jag öppnar bara en ny flik och skriver in sökningen i adressraden. Det funkar i alla webbläsare som jag har både i Windows och Linux.