Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 940 ggr
kia1
0

Varför tappar jag plats på google?

Kan någon av er data duktiga mäniskor svara på min fråga.

Jag har en hemsida som kommer ganska högt på google (www.folkare.com) om man söker på silverlera. Men helt plötsligt kan den vara helt borta i ca 2 v sedan kommer den hux flux tillbaks.

Jag undrar, är det så att man inte ska ändra informationen på första sidan? eller har det att göra med sitemappen, vi uppgraderar den varje gång vi gör en ändring.

Kan någon hjälpa mig?

Karina

[cocuyo]
0

Det kan hänga ihop med listan av keywords också. Kolla igenom den och endera ta bort keywords som inte förekommer i texten på sidan eller lägg in text som innehåller de keywords där text saknas på sidan. Det räcker med att ordet finns i informationen till en bild, men om det finns många nyckelord som inte återkommer i texten så finns alltid risken att den sorteras bort eller halkar ner för att den klassas lägre i relevans.

När en sökrobot letar via ett visst nyckelord och finner det i keywords men inte i texten så får sidan lägre placering.

kia1
0

Tack för dit svar, det är nog det som är broblemet, vi tar bort lite ord nu få se hur det går.

En annan fråga, när man tar bort en länk hur länge ligger den kvar på nätet och "skräpar"

[cocuyo]
0

Den kan ligga hur länge som helst. Det finns ingen riktig koll på länkarna.

[PeterWem]
0

Ständiga uppdateringar är bara bra, och försök fixa fler länkar till din sida där det finns ord om silverlera. SEO är ett långsiktigt projekt. För två veckor sedan låg jag fyra på ordet fotograf. Därefter slungades jag ned till plats 80 för att nu staka mig upp till 30. Men det beror nog mest på att jag förlorade en del länkkraft bara sådär.

bildochfoto
0

Det beror nog mest på att google håller på och jonglerar…de gör det med jämna mellanrum….

Bra relevans och innehåll så kommer man högt.

johan
0

Keywords har ganska liten relevans för sökresultatet nu för tiden.

De viktigaste är:

1. Uppdatera sajten ofta. En levande sajt ser som mest relevant.
  2. Se till att många länkar till dig. Ju större sajter som länkar till dig desto bättre. En länk från Aftonbladet är mer värt än 100 personliga hemsidor.
  3. Använd korrekt semantisk HTML, dvs. använd H1, H2, H3 för rubriker, P-taggar för innehåll. Ha bra länktexter, t ex "Ladda ned iTunes 7.0" eller än "klick här". Fetmarkera viktiga termer.
  4. Ha bra och relevanta titlar på sidan.
  5. Ha alltid alt-texter på alla bilder.

SEO är en väldigt oexakt vetenskap, men jag skulle nog säga att mina fem punkter ovan är bland de viktigaste iaf.

Mvh // Johan

[cocuyo]
0

Keywords lyfter väl knappast resultatet, men det kan sänka det om det orsakar mindre relevans. Alt-texterna till bilder är ett bra ställe att lägga in nyckelord som inte riktigt platsar i den löpande texten, exempelvis nyckelord på andra språk.

johan
0

#7: Grundregeln är ju att sidan ska vara optimerad för människor och då blir det bra även för Google.

Alt-texten är tänkt att användas för att beskriva vad en bild förestället så att skärmläsare kan läsa upp korrekt information för synskadade. Jag skulle absolut inte använda det för att fuska in nyckelord i min text. Det förstör för mina besökare och förmodligen så genomskådar Google det. Om det däremot är en relevant beskrivning som får in viktiga ord är det ju en annan sak.

Mvh // Johan

[cocuyo]
0

Det var väl närmast en relevant beskrivning jag avsåg; det är ju inte fel att lägga in den på mer än ett wpråk.