Tidsredovisningssystem - Bra & Dåligt
Jag ska i veckan utveckla ett tidsredovisningssystem åt min arbetsgivare. De flesta anställdas inställning till tidsredovisning är att det är astråkigt och något man gärna förtränger, men för chefer är det det enda sättet att följa upp hur bra projekten går.
Nu kommer min fråga: hur tycker du ett webbaserat tidsredovisningssystem ska vara uppbyggt för att det ska vara så enkelt och så lite motstånd som möjligt att använda det?
Vilka funktioner måste absolut finnas och vilka funktioner störs ni på?
Mvh // Johan

Några måstefinnasgrejer från the top of my head…
Veckoinmatning
Dropdownlista (val) map projektkonton med underkonton.
Summering av tider i tidtabellen.
Hint-ruta som visar full beskrivning av kontot när musen förs över denna.
Kopiering av tider från vecka till vecka.
Normala antalet arbetstimmar en viss vecka.
Sammanställning
Redovisning av hur många timmar som satts totalt på ett visst projekt även uppdelat på underkonton i detta projekt. Eventuellt kan grafik hjälpa.
Redovisning av personer som jobbar i projektet med affärsområde, namn, adress och telnr.

Jag skulle säga att det är ganska så beroende på hur många uppdrag/tidsarter man ägnar sig åt samtidigt. Alltså ifall det är så att man arbetar 8 timmar per dag på samma kund/tidsart eller ifall det är så att man arbetar 30 min på det ena och 30 min på det andra.
Vad som är bra är ifall tidsrapporteringssystemet "lär" sig vad man oftast väljer, för man vill att det ska vara enkelt att fylla i det vanligaste.
Sedan så är det kanske värt att värt nämna att man oftast har en form av offert med ett antal godkända timmar att lägga ner på en projekt för en kund. Har man ett sådant projekthanteringssytem så tycker jag att tidsrapporteringen och projektstyringen skall vara integrerade med varandra.
---
Tack Cartman!
Charlie: Jag tror att en anställd max kommer rapportera på 2-4 uppdrag per dag. För det mest endast 1 uppdrag.
Hur menar du att systemet lär sig? Menar du t ex genom att hela tiden sortera de projekt man oftast använder först i en dropdownlista?
Man vill definitivt se offererad tid vs. nedlagd tid.
Mvh // Johan
Så få klick som möjligt! Om möjligt "smart" fritextinmatning. AJAX (haha) så att man inte behöver vänta på servern när man ska spara/välja nytt projekt.
Jag byggde en liten widget till vårt webb-baserade tidrapporteringssystem här på jobbet så att jag kunde tidrapportera direkt i dashboarden i Mac OS X - det var supersmidigt. Nån liknande lösning för XP kanske vore bra - det är trist/jobbigt/tar tid att behöva surfa in på en viss webbsida.