Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1764 ggr
rumpino
2006-08-04 00:45
0

Formatera!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min externa HD där jag tar backup på allt visar detta meddelande när jag vill in i vissa kataloger, dock ej alla bara några (se bild)

har den pajjat? jag kommer inte åt det i katalogen =(

Zpookey
2006-08-05 00:14
0

Ajajaj….det kan vara så att bootsektorn har pajjat.

Det största felet folk gör när de kopplar ifrån deras USB-prylar är att de helt enkelt bara drar ut USB-kabeln…vilket man INTE ska göra. Man ska alltid utföra en säker borttagning…dvs klicka på ikonen nere vid klockan….den som har en grön pil på sig. Då dyker en text upp som det står "Utför säker borttagning" på. När det sen står att det är säkert att ta bort enheten så gör man det.
Anledningen till att man ska göra så är för att det kan finnas information som är lagrad i cacheminnet som inte blivit skriven till hårddisken eller USB-minnet och när man utför en säker borttagning så skrivs det som ska skrivas till enheten.

Hur som helst för att återgå till problemet så är min fråga…vad är det för en extern hårddisk?
Om du har möjlighet att ta ut disken och koppla den via IDE-kabel i datorn i stället så gör det och försök att använda dig av ett program som kan återställa partitions-infon alternativt hitta datan som du har på disken och spara till en annan disk.
Formatera sedan om disken.

Jag kan inte hjälpa dig så mycket mer för tillfället..och speciellt inte som jag inte har disken hos mig.
Vi använder oss av en del verktyg på jobbet för att återställa diskar med detta problemet men det är svårt att förklara exakt vilka steg du måste ta då det är olika från gång till gång.
Jag brukar kunna fixa sådana problem och ibland går det jättesmidigt….men oftast får man testa en massa olika saker.

Om inget annat hjälper när vi stöter på sådana här problem så tar vi helt enkelt bort partitionerna, skapar en ny partition och formaterar den…sen använder vi olika program för att försöka att återskapa informationen då den finns kvar på disken.

Ett av programmen vi använder är Getdataback och det finns versioner för både FAT32 och NTFS.

Stirra dig bara inte blind på att försöka att laga disken…..det är oftast bättre att inse att det man hade på disken är förlorat och bara försöka att rädda lite om det inte går att rädda allt.

AktieTrader
2006-08-05 14:53
0

Jag har fått en känsla av att externa diskar har oftare problem än interna. Oavsätt om det är mjukvaruproblem eller annat så tycker jag man ser frågor väldigt ofta på forum att det är problem med disken.
Är det så?

rumpino
2006-08-07 00:05
0

stort tack för ditt svar!

det går tyvärr enbart att ansluta via usb. jag har varit väldigt slarvig med säker borttagning .. undrar om det kan vara det som ställt till det .. ?

den är opartionerad lacie 250gb disk .. vet inte riktigt hur jag ska göra för att få tillbaka det som inte finns, får utgå från att den är förlorad som du säger.

vilken storlek är mest prisvärd nu för vanliga diskar (gb/kr). kollade som hastigast o det verkar vara 250gb som verkar ge mest?

mvh

Cartman
2006-08-07 00:15
0

rumpino, har du testat att köra scandisk? Inte för att jag vet om det kommer att funka men har gjort underverk på några av mina diskar.

rumpino
2006-08-07 10:12
0

scandisk, är det samma som defragmentering?

rumpino
2006-08-07 10:33
0

gjorde en analys av disken (den som görs innan defragmentering) och den sa att den ej behövdes defragmenteras .. jag gör det ändå, detta är vad som stod:

Volym Share (K:)
    Volymstorlek                               = 234 GB
    Klusterstorlek                             = 4 kB
    Använt utrymme                             = 195 GB
    Ledigt utrymme                             = 38,53 GB
    Ledigt utrymme i procent                   = 16 %

Volymfragmentering
    Total fragmentering                        = 1 %
    Filfragmentering                           = 3 %
    Fragmentering av ledigt utrymme            = 0 %

Filfragmentering
    Totalt antal filer                         = 21 582
    Genomsnittlig filstorlek                   = 10 MB
    Totalt antal fragmenterade filer           = 743
    Totalt antal överskjutande fragment        = 2 677
    Genomsnittligt antal fragment per fil      = 1,12

Fragmentering av växlingsfil
    Växlingsfilens storlek                     = 0 byte
    Totalt antal fragment                      = 0

Mappfragmentering
    Totalt antal mappar                        = 1 724
    Fragmenterade mappar                       = 275
    Antal överskjutande mappfragment           = 922

MFT-fragmentering (Master File Table)
    Total MFT-storlek                          = 30 MB
    Antal MFT-poster                           = 24 094
    Procent av MFT som används                 = 79 %
    Totalt antal MFT-fragment                  = 2

Cartman
2006-08-07 11:02
0

Nej, i XP kallas scandisk för "felkontroll". Om du öppnar "Den här datorn" och högerklickar på C och väljer egenskaper och verktyg så hittar du denna.

rumpino
2006-08-07 11:27
0

tackar! fann det tillslut. var dock tvungen o starta om burken för att det skulle funka, sen när jag startade om så ville inte burken ens starta.

sen blev jag tvungen o rusa till jobbet, får prova mer när jag kommer hem igen.

Zpookey
2006-08-07 11:49
0

Du ska absolut INTE defragmentera disken då du definitivt inte kommer att kunna få tillbaka datan efteråt.

Vad jag kan se på din disk så skulle det inte vara omöjligt att få tillbaka det du hade på den men det kräver att du inte springer iväg och gör saker på egen hand som med defragmenteringen.

Där finns jättemycket bra information om hur man räddar informationen på diskar på nätet.

Men vet du med dig att det du har på disken inte är något jätteviktigt så kan du spara mycket frustation genom att bara ta bort din gamla partition och skapa en ny och formatera den. 

Sen om du ska köra Scandisk så ska du ju inte göra det på C som du fick tipset om…det är ju inte C som strular.

Cartman
2006-08-07 13:21
0

Hehe, lite snabb där-bra påpekning. C (strular tydligen iaf)

Enrik_Naggande_god
2006-08-08 02:06
0

#1 Detta mess kan jag få på en Floppy, den visade allt ändå i en annan PC. 

USB-diskar är lite speciella, jag försökte klämma in ett OS, det gick inte alls.