Mer minne
Idag har jag 512 mb minne i min dator, men jag är sugen på att skaffa mer. Är det något speciellt man ska tänka på när man köper minne, förutom att man köper en sort som passar? Skiljer det mycket mellan olika märken? Vilka märken är bäst? Om jag vill kunna ha kvar minnet som redan finns där, måste dom nya minnena vara i samma storlek, eller kan jag köpa ett stort?
Mvh // Johan

Jag har för mig att du har en bärbar. Då kan det hända att båda minnsplaterna är upptagna. Ladda hem PcWizard . Med det kan du se exakt vilket minne du har och om du har någon ledig minnesplats. Det går givetvis bra på en stationär med.
Klockfrekvensen är viktigt att den är samma. Om du har t.ex PC3200-minnen lär det vara bäst att köra samma i par.
Dom här minnena är till en stationär dator.
Kan man se klockfrekvensen på minnena med PcWizard?
Mvh // Johan

Ja du kan nästan se allt, ibland tom tillverkningsveckan på skärmen :-)
Förhoppningsvis har du en sticka med 512MB snarare än två på 256MB. Då är det bara att köpa en till 512-sticka med samma klockfrekvens. Det kan du iofs också göra om du har 2x256, men som jag förstått det får du något sämre prestanda då. Inte så att det märks kanske ändå…

jag köpte relativt nyligen nya minne, mkt snabbare än de som satt i o de funkar bra tillsammans. 1,5gb är skoj =)
Ja. Nu blev det ett 1024 mb-minne till. Så då har jag två 256 mb och en 1024 mb. Hoppas att det fungerar bra ihop. Jag har inte hunnit hem och installera det ännu.
Framför allt ska det bli bra att kunna köra Microsoft Virtaul PC så att man kan testa olika program på en virtuell installation så man inte geggar ned sin primärare installation så mycket.
Det är kul för att testa betor. T ex av Windows Vista. :)
Mvh // Johan
Vad kostade minnet?
1000 kr.
Mvh // Johan
Viking minnen brukar vara bra och prisvärda. Dom har en konfigurator som du kan gå in och ange din PC Modell och märke och sedan få ut vilka minnen som passar.
Sedan måste man ju tänka på hur många minneskortplatser man har. Tex om man har en bärbar dator med 512MB så brukar de vara två stycken 256 MB minnen som sitter i. De flesta bärbara har bara två minnes platser så det betyder att om du vill ha 1024 MB så måste du antingen köpa två nya 512 MB eller ett 1024 (dyrt). Om du köper ett 1024 kan du ju uppgradera den andra minnesplatsen senare
PcWizardlänken verkar ändrad … till http://www.cpuid.org/download/pcw2005_v165.exe