Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1148 ggr
iken
2008-05-24 00:45
0

Problem med virus

Laddade nyligen ner en piratversion av "nero" och har sedan dess fått problem med att köra windows update, störande reklam och popup fönster och nedsatt datorprestanda. För varje gån jag öppnar internet explorer har webläsarens "privacy" rasat ner till lägsta nivån dvs accepterar alla cookies.

Tror jag måste ha drabbats av något virus eller spionprogram som Norton internet security inte kan åtgärda. Jag har även prövat "spybot" och "super ad blocker" men har fortfarande kvar samma problem.

Tips på något ytterligare jag kan testa? Kanske en ide att byta till Firefox? Det sista man vill är ju att återställa hela datorn då det skulle krävas 20 timmar att återinstallera alla program.

Zpookey
2008-05-24 01:00
0

Ladda hem Superantispyware och kör det…det borde lösa ditt problem.
Sen rekommenderar jag dig att skaffa ett antivirusprogram som faktiskt fungerar….NOD32 är ett utmärkt exempel.

Och du….internet explorer är inte boven i det här dramat….det är faktiskt du själv. Kanske kan vara värt att köpa ett brännarprogram kanske? Och det man definitivt inte ska ladda ner är knäckta antivirusprogram.

[PeterWem]
2008-05-24 01:04
0

Superantispyware är bra. Scanna med den först, starta därefter om datorn.

Ladda ned Hijackthis http://www.download.com/Trend-Micro-HijackThis/3000-8022_4-10227353.html src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> eller från deras egen hemsida: http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis/download src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

2. Installera

3. Scanna med översta alternativet. Ska stå någonting med save text osv. Du får nu upp en textfil med alla processer som körs på din dator. Spara denna på skrivbordet och ladda upp den här.

Jag vill att det ska bli som det här sedan nämligen.

iken
2008-05-25 18:36
0

Många tack!!!

Superantispyware löste mina problem, ibland kommer virusen tillbaka och jag får scanna på nytt men än så länge har det hållit sig.

Tycker ni det är värt att betala 30 dollar för den fullständiga varianten eller räcker det med gratisversionen? Den fullständiga som sägs ha "live protection" lyckas inte finna alla spionprogram när de infiltrerar datorn utan först när man scannar igenom.

[PeterWem]
2008-05-25 20:07
0

Vad menar du med att de ibland kommer tillbaks?

Ang ifall du vill satsa 30$ så, tja dollarn är låg i kurs. Jag skulle inte gjort det, men jag känner till hur jag ska använda internet för att undvika virus. Du kan ju alltid scanna litet då och då istället.

Däremot tycker jag att du ska lägga upp en hijackthislogga för att se så allt är borta.

Zpookey
2008-05-25 23:24
0

Tycker att det är bättre att du lägger pengarna på ett riktigt antivirusprogram istället….ett köpt.

gurin
2008-05-26 22:54
0

Håller med Zpookey. Hustruns dator blev så glad av NOD32 att den transformerade sig till en räser. Skall betala en licens för denna dator också.

mvh/gurin