Föra över filer till mp3
Har varit på bibblan o lånat en ljudbok på mp3. Det står på den "Obs! Kan endast spelas i mp3-kompatibla spelare" Vad betyder det?
Försökte föra över till min sony ericsson w580i (mobil walkman) men det går inte? Är den spärrad? kan man komma runt det på ngt sätt? Inte så kul o sitta vid datorn 12,5 timme o lyssna på en bok, vill ligga i solen :)

För att föra över till en SonyEricsson telefon måste man använda sig av programmet Disc2Phone från Sony Ericsson.
Vilken typ av midia ligger låtarna på? är det en USB sticka?
Du bör i så fall kunna pröva att koppla in den i din dator och då bör den dyka upp som en disk där. Sedan skall det bara vara att kopiera filerna från den disken och lägga in den på din egen hårddisk. Om det går är de inte skrivskyddade i vart fall.
Därefter skulle jag försöka att uppdatera egenskaprena på filerna så att följande egenskaper minst är med (högerklicka på filerna och välj egenskaper, avancerade egenskaper).
Albumartist
Artist
Låtnummer
Dessa egenskaper avgör hur Disc2Phone lägger in dina låtar på din Sony Ericsson telefon

En hel del vanliga CD-spelare kan ju även spela upp mp3-skivor, men när det gäller ljudböcker kan det ju hända att de är spärrade p g a upphovsrätten.
# 1Olandsfamiljen. Förstår precis vad du menar, har råkat ut för samma sak när jag lånade på biblioteket. Vissa bärbara CD-spelare, speciellt äldre eller billigare modeller, verkar inte klara av att spela upp mp3 (speciellt inte upprättshovsskyddade spår).
Detsamma gäller även om du försöker föra äver spärrade ljudspår till mobilen, det går inte utan du måste konvertera om först och fixa en del.
Även vissa ljudböcker, har jag märkt, har en automatisk "egen" mediaspelare som startar när man startar upp ljudboken i datorn, ungefär som en DVD-rom, vilket gör att du inte kommer åt kapitel för kapitel separat.
Enklast är väl kanske att köpa ljudböckerna, då har du fri rätt till alla filerna och kan lätt föra över dom till mobilen.
"Kan endast spelas i mp3-kompatibla spelare" betyder att skivan inte är CDDA, utan en dataskiva med mp3-filer. Om skivan kan spelas i en spelare för mp3-cdrom, då kan innehållet också kopieras.
Så frågan är närmast hur du försökte? Om det inte gick kan problemet ligga i telefonen snarare än skivan. Jag antar att det handlar om att du behöver ett program för att lägga in filerna i telefonen. Jag känner inte till just din telefon, men jag har stött på en som söker all media på utan hänsyn till vilken mapp ljudfilerna ligger i. Då kan man lägga filerna på ett minneskort som man stoppar in. Annars är det disc2phone som ska användas för att det ska hamna rätt i telefonen.
Anvisningen är bara för att man inte ska tro att skivan kan spelas på en cd-spelare.
Och det finns inget sätt att hindra kopiering av mp3-filer från en cdrom.

disc2phone är installerat. Ljudboken ligger på cd-skiva med mp3 spår, den funkar i dvd/stereo, men hade velat ha den i mobilen då det är bättre o lyssna med lurar än ut i rummet när familjen är hemma, lika dant på balkongen, i sängen i skogen, därför vill jag ha den i mobilen, det var liksom därför jag köpte mobilen….

#5, har du gjort som jag skrev tidigare. Dvs kopiera först filerna till din hårddisk. Ändra egenskaperna så att Artist, Albumtitle och spårnummer är med på respektive låt. Utan dessa kommer Disc2Phone inte kunna lägga låtarna rätt. Detta program är helt beroende av vilka ID3 taggar låtarna har. just de tre jag nämner här är de viktigaste. Artist talar om för Disc2phone vilken Artist mapp den skall lägga låtarna i. Album Artist talar om vilken undermapp (album) den skall lägga låtarna i. Språnummer gör att de hamnar i rätt ordning.
Bäst är även om du taggar låtarna med Title för då ser du denna title i displayen på telefonen. Utan title kommer de bara heta något i stil med Track01 osv. Men Title är inte nödvändigt om du har låtnummer eftersom detta först och främst ger sortering av Disc2Phone.

Det funkade via discphone2 tillslut, kopiera till hårddisk gick inte, o behövdes inte heller, den skapar en ny mapp o allt hamnar rätt ändå automatiskt… man skulle tydligen gå via "dator" ist. för "ljudcd"… det är lätt när man vet hur man gör….
För mej spelar det ingen roll om ljudfilerna är numrerade 1-106, bara de kommer i ordning, det är en bok det andlar om!!
Jo, en mp3-cdrom är inte en ljudcd. Det är därför den inte kan spelas upp med en cd-spelare.
Och det går jättebra att kopiera dem till hårddisken om man vill, men det behövs inte som du själv har märkt. Om du skulle vilja kopiera dem allihop gör du det genom att först skapa en mapp i din hemkatalog i datorn, till exempel under mappen "Min Musik". Sedan öppnar du den mappen och även CD-ROM-skivan som en mapp. Där märker man hela innehållet, till exempel med Ctrl+A och så drar man det till den tomma mappen man just skapade. Vips så flyger alla filerna dit…

Ok, fast den fungerade i vår cd spelare iaf!!
Försökte med det där först o kopiera o skapa mapp utan resultat så det var bra att det gick ändå. Tack för alla råd o svar!!
Det råder en viss förvirring kring begreppen.
Din "cd-spelare" är en mp3-spelare, därför funkar den. Den går inte att spela i en vanlig cd-spelare.

#7 att låtarna hamnade rätt i din telefon via Disc2Phone betyder helt enkelt att de redan var taggade rätt på CD skivan. Detta är iof ett normal läge. men det kan vara intressant att veta att det inte alltid är så och då kommer låtarna inte att hamna i rätt ordning och inte ens säkert att de hamnar i samma bibliotek. Det är vid dessa tillfällen som du själv måste tagga om dem så det blir rätt ordning och plats i telefonen