Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2913 ggr
[Tassy]
0

Hjälp med PC

Hoppas det finns någon kunnig här som kan hjälpa mig, mina andra försök har inte varit så givande på andra ställen. Så:

Jag har en PC som helt utan förvarning har börjat få bluescreen titt som tätt, vid alla möjliga tillfällen. Jag behöver inte ens röra datorn för att det ska inträffa. Jag har XP, Nod 32 antivirus, har provat att omformatera, blev lite bättre men långt ifrån bra. Datorn avslutar program som "har stött på problem och måste avslutas" Inte heller hinner jag läsa vad som står på blåskärmen innan datorn är stendöd.

Datorn är ihopbyggd av en av mina vänner som jobbar med datorer, men han visste inte heller vad felet är. Den har en halv terrabyte i minne, och jag använder knappt 25 gig… 

Det började med nån blåskärm ibland, sedan blev det värre och värre tills datorn inte gick att starta. Fick hjälp att formatera den, och nu kommer den igång igen, men inte mycket mer. Vad kan vara fel?

Mvh Sara

Zpookey
1

Det kan vara så att någon hårdvara är kass i datorn….
Prova att ta bort alla pci-kort, usb-enheter och liknande och kolla om datorn beter sig lika illa. I värsta fall kan det vara moderkortet…och i bästa fall (om det är hårdvarufel alltså) så är det bara ett felaktigt minne. Har du mer än ett RAM-minne i datorn så plocka bort det ena.

Om din blue-screen säger "IRQL_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL" så är det med stor sannolikhet ett trasigt RAM-minne som är boven.

[Tassy]
0

tack för svaret, hinner nog inte skriva något innan nästa bluescreen

[Tassy]
0

jo tamigtusan, nu vill den plötsligt vara med igen!

jag hinner läsa något om minne och grafikkort på bluescreenen innan den dör.

har provat utan usbenheter, ingen skillnad där

ska kolla minne och pci kort

ursäkta snabbt och flamsigt svar, jag har bara några sekunder på mig innan datorn dör XD

Zpookey
1

Om du trycker F8 vid nästa omstart så kan du välja att datorn inte automatiskt ska starta om vid en bluescreen…då hinner du läsa vad det står.

[Tassy]
0

tack!

[Tassy]
0

När jag trycker F8 undrar datorn varifrån jag vill boota

Zpookey
1

Då trycker du för tidigt.

[Tassy]
0

när ska jag trycka? :S

[Tassy]
0

nu lyckades jag med det, men nu får jag upp meddelande om att datorn har återställts efter ett allvarligt fel, det går inte att få bort meddelandet, det kommer bara tillbaka

Zpookey
1

alltså du ska trycka F8 i uppstarten så att du kommer till listan där du bland annat kan välja felsäkert läge….där ska du kunna välja att du inte vill att datorn ska starta om automatiskt efter blue-screen.

Du kan även komma åt detta i Windows.

Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Egenskaper"
Klicka på fliken "Avancerat"
Vid "Start och återställning" klicka på "Inställningar"
Bocka ur valet "Starta om automatiskt" vid "Systemfel"
Klicka på OK
Klicka på OK

Klart

[Tassy]
0

först tröck jag för tidigt, sen fanns inte alternativet med, men tillslut gick det, och bara för det har datorn inte fått bluescreen efter det XD men men, jag väntar och ser

[Tassy]
0

Nu har jag kunnat få fram 2 felmeddelanden och 1 bluescreen utan felmeddelande. Första var som du misstänkte:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_WQUAL

andra är:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

vad betyder det sista?

Zpookey
1

Det andra meddelandet uppstår på grund av det första meddelandet. Det verkar som om att ditt RAM-minne inte är helt friskt och att datorn dör när den försöker att skriva till den minnesmodulen som är trasigt….vilket också kan förklara att din dator stängs av vid olika tillfällen från gång till gång. Har du mer än ett minne i datorn så ta ut alla utom ett….om din dator inte dör då så byt till ett annat minne tills dess att datorn dör igen. Glöm inte att komma ihåg vilket minne som stökade.
Har du t ex 4 minnen i datorn så prova ett och ett….och när du hittat det du tror är fel så plocka ut det och sätt i de 3 andra och se om datorn är stabil….köp sen ett nytt minne om du inte klarar dig med de som blivit över. Om du bara har ett minne så testa att sätta in ett nytt och se om det hjälper.

[Tassy]
0

Jag fick ett mycket bra svar från datorn själv, tror den har idiotförklarat mig :P

På senaste bluescreen stod följande "ett försök gjordes att köra ett minne som ej är körbart"

så nu vet jag ju att ena minnet är paj :) 

Det sitter 2 minnen i denna, men hur ser minnen ut, var sitter de och hur tar man ut dem? Räcka ut tungan

Zpookey
1

Om du inte är bekant med innanmätet av datorn så skulle jag nog be någon som var kunnig.
Om du trots allt vi ge dig på dig det själv så finns en ganska bra guide här
http://www.build-your-own-computer-tips.com/install-ram.html

[Tassy]
0

Tack, får vänta på att sambon kommer hem och kan pillra i burken ;)

[Tassy]
0

Jag tog mod till mig och med en guidande pojk i tele så lyckades jag få bort det trasiga minnet, så nu mår min burk bra igen!

Tusen tack för all hjälp!

[cocuyo]
0

Jag väntade med att slänga in det här, eftersom det inte var någon omedelbar lösning på problemet, men för den som misstänker att det kan vara något fel på minnet finns ett mycket bra testprogram som heter memtest86 som följer med alla linuxdistributioner.

Man bränner en installatione- eller liveskiva för Linux (Ubuntu, Mandriva eller annan distro) och så startar man datorn med den.

När datorn kommer igång finns en meny där man kan välja några olika saker, bland annat memtest86, och där kan man få veta om det är något fel på någon minnesmodul. Det är en bra idé att köra memtest någon gång ibland, i synnerhet om man har råkat ut för att datorn hänger sig eller beter sig underligt på annat sätt. Om man har Linux kan man använda badram för att isolera det felaktiga minnet så att det inte används. Med andra operativsystem kan man inte använda minnesmodulen som har fel.

[Tassy]
0

jahapp, nu var friden slut, fick bsod igen, men fann inget meddelande om vari felet ligger denna gång? Fundersam

Jag tog ut det trasiga minnet tidigare och sen gick datorn felfritt hur länge som helst…

Zpookey
1

Bsod kan uppstå ändå trots att det inte är något direkt fel….2 drivrutiner kan krocka t ex.

Men jag har märkt att drivrutiner till möss, tangentbord och webkameror har en tendens till att stöka till ibland.
Drivrutiner till möss och tangentbord (t ex Logitech) behöver inte installeras…om man inte behöver alla jobbiga funktionsknappar som man kan programmera till förbannelse.
Ofta brukar det hjälpa att hämta hem de senaste drivrutinerna till prylarna man har.

Du har antagligen fått upp ett meddelande om att skicka felrapporten till Microsoft efter omstarten va? Mitt råd är att skicka den…för är det ett välkänt fel så kommer du att få alternativet att gå till en sida med lösningen på ditt fel….eller iallafall vad det kan vara som orsakat din bsod.

Ganska många är rädda för att skicka iväg rapporterna…men det är ingen fara…ingen information om din dator eller dina program skickas….bara vad det var för fil som orsakade felet.

[Tassy]
0

hmm, jag har ett saitek tangentbord och en logitechmus, inga drivrutiner att mippla med, var bara att koppla in och tuta och köra.

Jo visst fick jag det meddelandet sen, typ femhundrasjutioelva gånger som inte gick att få bort på något vis så jag startade tillslut om. Jag brukar skicka iväg dessa meddelanden rätt ofta annars, men aldrig har det hänt något..

Fick ett felmeddelande tidigare idag om att minnet inte gick att läsa :S men jag har ju bara 1 minne i nu och är det paj borde väl datorn inte fungera? :S

Zpookey
1

Nej faktiskt inte….
Ett minne består av flera mindre minnen….och ett av dessa kan också gå sönder. Och det är inte förrän datorn försöker att skriva till just den delen av minnet som du får bsod.
Är du säker på att du tog bort rätt felaktiga minne?

[Tassy]
0

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL stod det denna gång…

Ja det gick inte att starta upp med det andra minnet. Datorn tjöt som en siren :S Men då får ajg väl skaffa nytt minne då Fundersam

[cocuyo]
0

Ta en ren borste och dra ur skåran där du sätter minnet, och prova att göra ren kontaktkanten på minnet med en ren lätt fuktad bomullsduk eller mikrofiber. Bara lätt fuktad, och låt lufttorka ordentligt. Sätt i minnet igen sedan.

Om det inte funkar då, var försiktiv med det nya minnet du köper, de är känsliga för statisk elektricitet. Lägg minnet i sin förpackning på datorchassiet och se till att du har hudkontakt med datorns chassi när du öppnar och sätter i minnet.

Samma försiktighetsåtgärder gäller ju också det gamla minnet, du ska ha kontakt med datorns chassi innan du stoppar i det och när du tar ur det. Till exempel genom att hålla med ena handen på en metalldel.

[Tassy]
0

#24 tack för tipset, ska prova det. Jag har varit noga med att jorda mig innan också :)

Zpookey
1

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är ett felaktigt minne.

[Tassy]
0

ja, det står ju längre upp i tråden, menade bara att kära gamla meddelandet är tillbaka Flört

Zpookey
1

Aha Räcka ut tungan

Då har du råkat ut för två trasiga minnen då.

Var har du köpt datorn? Minnen brukar ha ganska lång garanti….om det är bra märken dvs.

Kaj
0

Microsoft har uppmärksammat en massa olika typer av Blue Screen iom april månads windows patchar.

man har identifierat detta inom ett par områden som kan vara av intresse att kolla

Grafikdrivrutiner. Här kan det behövas att man går till leverantörens hemsida och hämtar hem den senaste.

Antivirus program. Det kan hända att man får en BlueScreen efter att antivirusprogrammet uppdaterat virusdefinitionsfilen. Sedan kan problemet försvinna igen när nästa uppdatering kommer för att om man har otur återigen komma tillbaka vid nästa virusdefinitions uppdatering. Eftersom dessa filer brukar komma någon gång per dag kan Blue Screen felet upplevas som mycket intermittent.

Excel. Om man har egna plugins till Excel eller plugins från andra program installerat som tillägg i Excel kan Blue Screen uppkomma.

Windows crasches and you receive a 0x50 error message when you copy an image to the clipboard in Windos 2003 server or Windows XP.
Alltså om du kopierar en bild (t ex en skärdump eller en vanlig blid mha ctrl+C (kopiera bild) till klippboardet.
Denna KB beskriver det felet.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;872797

[Tassy]
0

#28 ja det verkar inte bättre, men jo jag har garantin kvar på minnena, så ska fixa det. Datorn är hemmabyggd (inte utav midg:P)

#29 Ska kolla drivrutinerna för grafikkortet, resten verkar inte stämma in i detta problem.

[Tassy]
0

datorn har nu börjat bränna minnen på löpande band, så antagligen är det fel på moderkortet?

Zpookey
1

Det är inte så att minnena som används inte är anpassade för det moderkortet? Blir det för varmt i lådan? De finns minnen med kylflänsar.

Det kan vara som du säger att moderkortet är kasst också tyvärr….och då är det inte skoj…..till skillnad från ditt nuvarande problem som är asballt Räcka ut tungan

[Tassy]
0

tempen är okey i burken, noga testad. Minne och moderkort matchar. (Om de inte matchar varför fungerade allt felfritt nästan ett år, sen vips äter datorn minnen? Flört )FundersamRäcka ut tungan

[Tassy]
0

jahaja, här fick jag bakläxa, burken var för het ändå! har dessutom avlägsnat en dammatta, och nu går det hyffsat, inga bluescreens än så länge. Orsaken till överhettning? en sladd hade hoppat ur så ena fläkten stod stilla.