Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1235 ggr
SallyB
0

Registret pajjat! Datorsnilllen hitåt --->

För att hänvisa till mitt inlägg ang att jag ej kan få Systemåterställningen att fungera (försökt så långt tillbaka som datum finns tillgänligt), så har jag nu kommit fram till att jag måste på nåt sätt ha raderat(?) eller vad det nu är som hänt; en/flera registerinställningar. Jag kan inte heller öppna xp:s Hjälp och support, datorn säger att filen "helpctr.exe" inte hittas. Den finns dock på korrekt plats. Försökte då via Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-Tjänster, att initiera Hjälp och support, men den finns inte där längre…?
Ett flertal andra funktioner har också försvunnit, men jag fattar som att de är alla relaterade till samma problem. Har försökt det mesta nu för att komma tillrätta med problemet

Ex v (förutom det jag redan nämnt):
F8 under Windows
-Start med "senast fungerande"
-Start i felsäkert läge

mm mm 

Gråter

Kan nån hjälpa mig att få tillbaks inställningarna. Jag vet ej hur man gör för att fixa i/med registret. Vet bara att det finns nåt som heter register. Typ. Även om jag är datorvan så är just sånt pill lite okända vatten för mig.

Oscar
0

Stoppa in din XP-skiva, boota om datorn och gör en reparationsinstallation.

SallyB
0

Ok, inga av mina program o övriga installationer kommer att beröras då, va?

Oscar
0

Det borde de inte men det vågar jag inte lova helt säkert.

SallyB
0

Nu har jag tagit fram CD-skivorna (datorn är en Notebook Acer Aspire 1410 BTW).

Jag har dels en skiva (1/1) som heter typ Aspire 1410/1680 Series System CD Rev. 2.0 / Bootable. Där talas det om att återskapa hårdd. Dvs hel radering av hd och data. Man ska gå via F2 / Bios vid uppstart. Finns ej alternativ reparera om jag förstår rätt i den lilla korta handledningen. 

Sen har jag variant 2 med tre uppsättningar cd-skivor (2/2) Sve, Fin, Eng språket. De heter Aspire 1410/1680 Series Recovery CD / XP Home. Men det finns ej några instruktioner!?

Kommer jag att få instruktioner under tiden om jag provar med variant 2 för att kunna reparera registret. Eller hur ska jag göra?

Zpookey
0

VARNING!!!
Om du kör en recvovery-cd kommer du antagligen att tömma hela datorn….recovery-cd's brukar ominstallera hela datorn så att den ser ut som när du köpte den….alla program, filer och annat du sparat på din dator kommer att försvinna för gott.
Du behöver en vanlig XP-home skiva…..har du ingen kompis du kan låna en av?

SallyB
0

Zpookey, har hoppats att du skulle kika in, du verkar bra på datorer ;)

Du menar en som har köpt XPH och installerat själv?   

Näe - tror inte det.

När jag surfat runt har jag kommit fram till mina teorier enligt ovan om registret. Som jag förstår kan det vara att man behöver en ny registerfil? Problemet är att jag inte vet hur man skriver en sån fil.

På mitt förra jobb hade jag en hel dataavdelning att få hjälp av när det krisade *saknar*