defragmentera med Vista
Jag lär mina elever att de ska "defraggla" (elevnamn) datorerna ofta. Vi har bara xp i skolan, en av eleverna skulle göra det hemma på en dator med vista, det gick inte sa han. Kan nån tala om hur man gör?
Jag har Vista Buissness.
Man går till tillbehör, systemverktyg, diskfragmentering
Kopierar in lite här
________
Vad är en diskfragmentering
Diskdefragmentering beskriver processen där fragmenterade filer på datorns hårddisk samlas ihop.
Fragmentering uppstår med tiden på en hårddisk när du sparar, ändrar och tar bort filer. Ändringarna av en fil sparas ofta på en annan plats på hårddisken än originalfilen. Ytterligare ändringar av filen sparas i sin tur på andra platser på hårddisken. Med tiden blir både filen och hårddisken fragmenterad och datorn blir långsammare, eftersom den måste söka på många olika ställen för att öppna en fil.
Diskdefragmenteraren är ett verktyg som ordnar om data på hårddisken och samlar ihop filer på datorn, så att den fungerar effektivare. I den här versionen av Windows körs Diskdefragmenteraren efter ett schema så du behöver inte komma ihåg att köra den manuellt, men du kan ändra schemat och starta den manuellt
Fragmentering gör att hårddisken får arbeta mer, vilket påverkar datorns prestanda. Diskdefragmenteraren samlar ihop fragmenterade data så att hårddisken fungerar effektivare. Diskdefragmenteraren körs efter ett schema men du kan också defragmentera hårddisken manuellt.
Klicka här om du vill öppna Diskdefragmenteraren.
Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.
Klicka på Defragmentera nu.
Diskdefragmenteraren kan behöva allt från flera minuter till några timmar för att slutföras, beroende på hur stor och fragmenterad hårddisken är. Du kan fortsätta att använda datorn under defragmenteringsprocessen.
Obs!
- Avancerade användare kan använda kommandoradsverktyget Defrag.exe för att generera detaljerade rapporter och utföra andra avancerade uppgifter. Mer information hittar du på [Microsoft-webbplats för IT-personal](http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=45283 "Gå till www.microsoft.com och sök efter "Vista-resurser för IT-tekniker"") (webbplatsen kan vara på engelska).
Se även
Var rädda om varandra
Defragmenteringen körs automatiskt när datorn är inaktiv. Om du verkligen vill starta den manuellt går du till startmenyn och söker efter "defrag" så hittar du programmet där.
Mvh // Johan
Skriv defrag -v -a C: i kommandotolken.

Tack för svaren. Det är en tolvårig elev det handlar om så om det det går automatiskt när datorn är inaktiv låter det perfekt.

I Vista har man tagit bort möjligheten till att köra defrag via det grafiska gränssnitt som finns i bl a XP. Detta för att microsoft bedömmde det som att det var få som verkligen kunde analysera och först vad det var de skulle göra och när. Därför införde man i stället funktionen att Vista hela tiden defraggar diskarna i bakgrunden i Vista utan att man behöver göra något själv.
Vill man så kan man köra defragen manulllt såsom johan och PeterWem skriver men som sagt det är inte längre nödvändigt eftersom Vista nu gör detta automatiskt åt dig utan att du behöver tänka på det
#5: Den är inte borttagen, men den ligger lite mer dolt bara. i SP1 kan man dessutom välja precis vilka partitioner som man vill defragmentera.
Mvh // Johan
#0 (eller vad man nu ska kalla ursprungsinlägget): Det är BARA om man använder Windows som man behöver defragmentera hårddiskarna regelbundet, så det är alltså en regel med gott om undantag. I det operativsystem jag själv använder (för att ta ett av många exempel i den stora högen) finns inte ens ett defragmenteringsprogram med som standard. Visst, man kan säkert hitta ett sådant och defragmentera ändå och det lär säkert inte skada någonting, men det är oftast helt bortkastad tid och energi.
Jag kan förklara varför det är så, men vem orkar bry sig?