Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 550 ggr
ANNIA
0

Eventuella problem i vista

Kommer om nån vecka få hem en bärbar dator som har vista (min staionära har XP).

När vista kom så var det ju mycket skriverier om att det var en del fel/problem med just vista. Finns dom felen/problemen kvar eller funkar den lika bra som XP idag?

Om det fortfarande finns problem, vad kan jag i så fall räkna med att stöta på?

Jalking
0

Jag är också nybörjare på Vista. Precis som du hade jag läst om problem med Vista och hade lite onda aningar om att mina favoritprogram inte skulle fungera.
Hittills har allt gått jättebra. Gamla Courier e-mail funkar, min gamla html-editor Max html-beauty++ funkar, Palmen funkar utmärkt att synca mot Palm Desktop på Vista-datorn. Jag har t.o.m. lyckats synca DocumentsToGo mot OpenOffice.
Mitt bärbara bredband som jag hade jätteproblem att få igång i gamla datorn tog ett par minuter att få igång med Vista.

Jag har fortfarande mycket kvar att lägga in i nya burken, så än kan det ju bli problem. Men, som sagt, så här långt inga problem.

johan
0

Det har berott väldigt mycket på vilket grafikort man haft. ATI har haft bra drivrutiner, medan nvidia har dröjt länge med helt fungerande sådana. Nu har dock ävenn vidia släppt helt godkända drivrutiner som distribueras via Windows Update tillsammans med alla andra uppdateringar.

Om man bortser från att det i början är ovant at köra Vista och Microsoft här och där har gjort rätt omotiverade designändringar så tycker jag det fungerar oändligt mycket bättre än dess rykte gör gällande. Jag har aldrig haft problem med att vare sig det krashat eller program inte fungerar som det ska.

Jag har både nya och äldre datorer som kör Vista. Den äldsta är snart 5 år gammal. Men alla datorer har ganska mycket minne. Densom har minst minne har 1,5 gig och det gör mycket.

Har du köpt en ny dator idag har den säkert 2 gig minne och ett bra grafikkort och då kommer Vista fungera jättebra.

På den 5 år gamla datorn med Vista kör vi t ex Sims 2, vilket ju är okänt för att vara svårt att installera både på XP och Vista.

Vad gäller tillbehör så har jag kameror, videokamera, skrivare, fjärrkontroll, TV-kort, trådlösa nätverkskort, blåtandstangentbord etc. Allt fungerar bra. (Så bra som blåtand kan fungera på Windows.. Blåtand och Windows är ju allti struligt, även på XP)

Nu har ju SP1 kommit också och gör det både stabilare och snabbare.

Men bara för att Vista fungerar bra, behöver ju inte det betyda att man skulle kunna få ännu bättre prestanda på en helt ny burk som kör XP SP3… Men jag skulle ändå välja Vista.

Mvh // Johan

ANNIA
0

Tack för era svar.

Det jag hörde om vista var för nåt år sen när den började släppas att det fanns grejer som man hade inte var kompatibla med den, att den var seg och annat strul. Skönt att höra att det mesta fixat sig.

Jag har ingen aning om vilken prestanda datorn kommer ha för jag har inte valt den själv. Utan det ringde från telia igår om erbjudande gällande mobilt bredband. Först sa jag nej eftersom jag bara har en stationär och då tala dom att man även kan få med en bärbar. Så då tog jag det. Visst jag vet att jag kommer få betala datorn, men förhoppningsvis blir den inte dyrare än om jag köpt den själv. Slutsumman blir väl runt 4800. (finns antagligen billigare att få tag i)

Att det kommer vara ovant med utseende och vissa funktioner det har jag räknat med. Blev lite sånt när jag gick över från 98 till XP att jag fick lära en del nytt.

Har länge tänkt skaffa bärbar och mobilt. (Men inte tyckt det varit nån ide). Mest för att kunna sitta ute tex när det är varmt. Eller ta med sig om man åker nånstans. Likaså bra att kunna använda dator även när åskan går eller blir strömavbrott.

Kommer nog mest använda den till surfa och lägga över släktforskning i den. Bra att ha släktforskningen i en bärbar när man åker och träffar nån annan som håller på med samma sak då är det bra att ha med sig.

Jag kommer ha min XP kvar på den stationära.

Blir det nåt strul så vet jag vart jag ska vända mig.Skrattande