Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 550 ggr
ANNIA
0

Eventuella problem i vista

Kommer om nån vecka få hem en bärbar dator som har vista (min staionära har XP).

När vista kom så var det ju mycket skriverier om att det var en del fel/problem med just vista. Finns dom felen/problemen kvar eller funkar den lika bra som XP idag?

Om det fortfarande finns problem, vad kan jag i så fall räkna med att stöta på?

Jalking
0

Jag är också nybörjare på Vista. Precis som du hade jag läst om problem med Vista och hade lite onda aningar om att mina favoritprogram inte skulle fungera.
Hittills har allt gått jättebra. Gamla Courier e-mail funkar, min gamla html-editor Max html-beauty++ funkar, Palmen funkar utmärkt att synca mot Palm Desktop på Vista-datorn. Jag har t.o.m. lyckats synca DocumentsToGo mot OpenOffice.
Mitt bärbara bredband som jag hade jätteproblem att få igång i gamla datorn tog ett par minuter att få igång med Vista.

Jag har fortfarande mycket kvar att lägga in i nya burken, så än kan det ju bli problem. Men, som sagt, så här långt inga problem.

johan
0

Det har berott väldigt mycket på vilket grafikort man haft. ATI har haft bra drivrutiner, medan nvidia har dröjt länge med helt fungerande sådana. Nu har dock ävenn vidia släppt helt godkända drivrutiner som distribueras via Windows Update tillsammans med alla andra uppdateringar.

Om man bortser från att det i början är ovant at köra Vista och Microsoft här och där har gjort rätt omotiverade designändringar så tycker jag det fungerar oändligt mycket bättre än dess rykte gör gällande. Jag har aldrig haft problem med att vare sig det krashat eller program inte fungerar som det ska.

Jag har både nya och äldre datorer som kör Vista. Den äldsta är snart 5 år gammal. Men alla datorer har ganska mycket minne. Densom har minst minne har 1,5 gig och det gör mycket.

Har du köpt en ny dator idag har den säkert 2 gig minne och ett bra grafikkort och då kommer Vista fungera jättebra.