Datorn iFokus

Datorn

Etikettvarningar
Läst 1354 ggr
[Norum]
0

Göra pdf-filer?

Jag har några små häften som jag skulle vilja göra om till pdf-filer så jag kan använda dom på min sajt. Eftersom det är häften som jag har fått på kurser mm så finns det ingen författare eller förlag bakom det hela. Då måste jag väl kunna lägga ut det på sajten utan problem?

Kan man skanna in häften och göra pdf-filer från det eller måste jag sitta och skriva av alltsammans? Har aldrig gjort detta förr så jag vet faktiskt inte om det går..

Krycke
0

Här finns iaf en sida online som gör om dina filer till pdf:

http://www.pdfonline.com/ 

den klarar följande format:
-MS Word (DOC | RTF)
-MS PowerPoint (PPT)
-MS Publisher (PUB)
-MS Excel (XLS)
-HTML (MHT)
-Text (TXT)
-JPG
-GIF
-TIFF
-BMP
-PNG
-EMF
-WMF

Att scanna in dem borde gå bra och att ha dem på en sida borde fungera med om det inte är någon copyright.

Inkanyezi
0

Också material som du har fått på kurser har en upphovsman, och det är inte bara att skanna in dem och lägga upp dem på nätet; du bör försöka få tag på dem som har gjort dem och fråga först.

Du kan utan problem skanna häften och göra PDF, men för skannade dokument som man inte har gjort om till text är DjVu ett bättre format

Om du vill att de ska ta liten plats är det bästa att skanna dem och OCR-läsa och därefter göra korrektur. Det går oftast lite fortare än att skriva om alltihop. Sedan kan du lägga upp dem som text och göra den direkt tillgänglig på webben. Det laddar snabbare än bildfiler och är sökbart.

Men som sagt; ocktå häften som du har fått på kurser har sin upphovsman, så du ska först ta kontakt och fråga. Har du tur kan du kanske få texten som en fil i stället.

[Norum]
0

Jag har bara några A4-ark… Det står inga namn eller på vilken kurs det kommer ifrån. det är mer infoblad…. Då kan det väl inte spela någon roll?

gurin
0

Jo det spelar roll.

Allt kursmaterial oavsett typ av kurs inklusive föreläsningar som eventuellt spelats in på mp3 eller band eller på annat sätt förevigats är behäftade med uppovsrätt. 

Det diskuterades i senaste numret av SULF-tidningen. 

mvh/gurin