Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1268 ggr
bjorsa
0

växlingsfilen

Mitt xp klagade på växlingsfilen storlek idag då jag skulle öppna ett program och det stod nåt om att xp gjorde nåt så min fråga vart ser jag hur stor växlingsfilen  är?

Nu när xp upptäckte att den var för liten justerade då xp själv detta?

Jag har ganska nyligen ökat upp minnet från 256 till 512 utan att göra nåt i xp skulle jag gjort nåt speciellt?

Hur stor skall den vara jag har 512 i ram minne?

mvh/bjorsa

johan
0

Växlingsfilen bör vara lika stor som din minnesmängd, så 512 mb i ditt fall. Du kan ställa in detta om du högerklickar på Den här datorn, väljer Egenskaper, fliken Avancerat, Prestanda, Avancerat.

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Helst ska man väl inte röra den alls om man inte har väldigt mycket minne (>2GB) eller har väldigt lite diskutrymme. Sen är det väl 1,5x RAM-minnet som rekommenderas.

bjorsa
0

De stod att jag hade 509 mb i växlingsfil så jag lämnar den orörd men tack för hjälpen

mvh/bjorsa

modmaker
0

Läst någonstans också att om man har flera hårddiskar på datorn så bör växlingsfilen ligga på en annan hårddisk än där operativsystemet ligger installerat. Blir snabbare så.

Kaj
0

#4, ja men det beror på om båda dina diskar ligger på samma I/O controller eller inte. Om de gör det (vilket är vanligast på vanliga PCn) så kommer I/O proccessen ändå att få konkurrera med sig själv.

Om man däremot har två olika controllers så är det bättre att lägga växlingsfilen på den andra disken. Que depten på disken som operativsstemet ligger på konkurrerar då inte med que depten på disken med växlingsfilen vilket gör att det kommer att bli bättre prestanda.
I servrar är detta nästan alltid så.

rumpino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det dumt o låta windows bestämma? så har jag gjort nu, har 3gb i minne.

Zpookey
0

Växlingsfilen ska vara 1.5 gånger större än det installerade minnet.
Så har du 1GB minne ska växlingsfilen vara 1.5GB

rumpino
0

ah det har jag också läst, men jag förstår inte vad jag ska skriva i ursprunglig-, eller maximal storlek i sånna fall. vilken av dem ska vara 4,5gb?  (4500mb?)

Zpookey
0

Om du har 3GB minne ska Ursprunglig vara 4.5GB…maximal kan man sätta på 5GB

rumpino
0

tackar, jag gjorde som du skrev!