Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 632 ggr
augie
0

Min domän används för spam

… i morse var min inkorg full (ett par hundra meddelanden). Av meddelande från mail-daemons och postmasters. Meddelandena var de samma: "kan inte leverera ditt mail till jada-jada". Någon skitstövel till spammare använder min domän för att förpesta världen med spam om läkemedel till fantastiska priser. NÅgon som råkat ut för samma sak? Vad händer, blir min mail nu svartlistad som spam-adress med konsekvensen att jag inte kan maila vänner o bekanta?

mans
0

Det du råkat ut för är väldigt vanligt, och förutom obehaget brukar inget mer hända. De som sköter svartlistor och bekämpar spam kan se i e-postens rubriker att det inte kommer från din server, utan att spammen endast använder din domän som falsk avsändare. Du borde således inte riskera att bli svartlistad av stora tjänster.

Det som KAN hända är väl att enstaka e-postmottagare som fått spam "från dig" spärrar din domän i sina e-postprogram eller liknande, men det tror jag är mycket ovanligt.

// Måns

Citron
0

Hej!

Om du inte använder dig utav en egen server så borde du meddela server-inehavaren om detat. Är det föresten ens lagligt att använda spam på detta vis? Jag har visserligen i yngre dagar också hållt på att skicka mail ifrån andra domäner för att skoja med vännerna. Men inte föräns nu förstår man villka konsekvenser det igentligen kan ge.

MVH

- Jim Johansson

mans
0

Det är absolut inte lagligt, det är inte lagligt att skicka mass-e-post alls om inte mottagaren explicit begärt att ta emot mailen.

// Måns

Citron
0

Men att skicka mail och använda sig utav en registrerad och ej ägd domän som ände i mailet?

MVH

- Jim Johansson

Niklas
0

#4: Nej, det är just meningen med domäner, att man har rätten till användandet av dem.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

augie
0

#1 tack för dina lugnande ord. Lavinen (felmeddelanden från mail-servers) växer fortfarande, ca 300 i dag men nu har jag skapat lite regler i Outlook som sorterar undan 80%.

#3 Det är en registrerad och ägd domän.

Hälsningar

Augie

Niklas
0

#6: Kan du inte i så fall ta bort den aktuella e-postadressen och lägga upp en annan?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Har du en egen SMTP-server också?

Mvh // Johan