CPU Problem.
Hej!
Jag fick precis igång min dator efter att den har strulat ordentligt i 2 dagar. Datorn gick väldigt seg och jag öppnade den och tänkte rensa fläkten på damm villket jag inte gjort på några månader. Det blev en handfull dammtussar från kyl-flänsen till CPU'n. Efter att jag gjort detta så tänkte jag prova stoppa i en mycket bättre processor som jag har liggandes. När jag sedan fått allting på plats och startat datorn så fick jag ingen bild och datorn började tjuta som larmet på polis-sirener. Jag tänkte att det kunde ha med överhettning att göra, så jag stängde genast av och kände på processorn, men den var inte det minsta varm. Jag körde uteslutningsmetoden och drog bort bit för bit av datorn som inte behöves vara igång eller ikopplad. Men ingenting hjälpte.
Efter lite ståhej med detta så bytte jag tillbaka till min gammla processor och satte på datorn. Men även denna gång så fick jag detta larm. Jag vet att processorer har någon form av sensor som känner av hur mycket tryck-press det är på den. Därför tänkte jag att det var själva hållaren för kyl-flänsen som strulade. Jag pressade ned fläns och fläkt för hand och startade datorn. Denna gång lyckades jag ungå larmet, få bild och komma in i BIOS. Väl inne i BIOS gick jag direkt till PC HEALTH menyn och tittade till termometerns värde av värmen. CPU'n låg och hoppade på runt 96-98 grader villket är på tok för mycket. Jag stängde genast av och kände direkt på processorn och runt om på moderkortet. Men jag hittade ingenting som var varmt.
Efter att ha studerat processorerna en stund så märkte jag hur en del på oavnsidan utav dem, var lite bortskrapat. Jag har bifogat en bild och ringat in just den delen. Är detta temperatur-avkännare?
Jag åtgärdade problemet genom att klistra fast en bit utav ett eld-säkert plast-papper. Men det är fortfarande problem, för nu tror datorn att min AMD XP 2500+ är en AMD XP 1600+. Jag har tittat i BIOS om datorn har klockat ned processorn av säkerhetsskäll efter värmen, men där fanns dock inga problem.
Någon som har en aning om vad min röda markering på bilden är för någonting? Kanske även någon som råkat ut för samma sak eller vet hur detta ska åtgärdas?
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson