Kontakten bryts
Vi har en laptop som tappar kontakten med internet flera flera gånger varje dag. Dom datorer som är kopplade till routern med kabel gör det inte, så det måste ha något med det trådlösa/signalerna att göra tror jag.
Sitter man då med en sida och skriver /inloggad/lägger en order och inte hunnit klart, så stannar allt av och det blir sedan "sidan kan inte visas". Tar man ett nytt webfönster så går det inte att komma ut på någon sida alls. Men enligt nätverksanslutningar - så är det full kontakt och inga problem.
Och enda sättet att komma ur det är, så klart, att starta om datorn (och allt man höll på med försvinner).
- Finns det något sätt som man kan göra att "väcka liv" i internetkontakten till routern igen UTAN att behöva starta om datorn?

Beror lite på hur du bor och vilka hinder som ligger i vägen mellan din bärbara och routern.
Du kan pröva att placera routern på ett mer centralt läge för att öka signalstyrkan.
om inte det fungerar finns det idag bra routrar till hyfsade priser ( - 1.000 kr) som har flera antenner (mellan 5-8 st eller fler) som gör att signalstyrkan ökas rätt rejält.
Jag har hört att många gillar NetGears Range Max N serie. Den ger dessutom bra prestanda även om det är flera som delar på routern. Läs mer här och direkt till N serien här (den kan konfigureras med WPA2 med ett enkelt knapptryck)
Tack Kaj! / Hinder finns inga, routern står bara ca 3 meter ifrån där datorn står och det är öppen yta. Det borde den ändå klara av, kan man tycka.
Det är som om fläkten i datorn stannar av samtidigt som internet bryts. Har jag tur börjar fläkten surra igen efter några minuter och nätverksanslutningen visar kontakt igen. Ibland blir det så, men oftast inte. Då måste datorn startas om för att återfå internetkontakten!
Tror inte laptopen klarar av N, har 802.11b/g men såg att kanske något av dom här kan pluggas in som USB om jag förstod saken rätt?
Vad är det för en trådlös router du har?
Tappar datorn kontakten efter att datorn startat från viloläge?
Routern är en Netgear WGR614 v.7 och jag har full internetanslutning direkt efter start från viloläge. En ruta kommer upp direkt som säger att nätverket är anslutet.
Internet "dör" främst när
- Jag har många web-fönster öppna samtidigt
- Datorn har varit igång länge
- Datorn stått orörd en längre stund, ca 15 min - flera timmar.
För att få internetkontakt igen sen är det bara att starta om som gäller.

kan vara att datorn blir för varm därav att den stänger ner.
Detta är ett litet okonventionellt trick men kan testas.
Lägg CPU enheten ner och ställ en hink med kallt vatten ovanpå den. Se bara till att inte spilla något vatten eller att någon kommer åt hinken så det kommer in i CPUn.
Om det fungerar då så är det antagligen något fel med kylningen i din datorfläkt som gör att den inte klarar av att kyla CPUn. Normalt skall fläkten kunna hantera vanlig rumstemperatur men om det är jätte varmt ute kan det hända om än sällan att den blir för varm. vatten hinken är bara för att testa och bör inte användas frekvent.
Okonventionellt? Va? Ehhh….lite kanske :s
Hade inte rekommenderat det trixet eftersom att det inte skulle fungera ändå. Du såg att det gällde en bärbar dator va?
Däremot skulle det mycket riktigt ha med värmen att göra.
Går fläkten på högsta varv konstant i datorn?
Kan det vara så att du aktiverat något energisparläge som gör att ditt trådlösa nätverkskort går ner i viloläge när det inte använts på ett tag?
#5 Kanske är jag bara en dum blondin, men jag stoppade ner laptopen i en påse, knöt till och sänkte den i badkaret med iskallt vatten för att kyla ner den. Men det gick inte så bra, nu startar den inte alls. Vad har jag gjort för fel?
Skojar bara… förlåt.
Jag har testat att kyla under. Både haft den ståendes på böcker för att få in luft under, dels haft den ståendes på ett kylblock med handdukar runt. Det har inte hjälpt och "sidan kan inte visas" har ändå dykt upp efter några timmar.
#6 Zpookey! Funderingarna om energisparläget är bra men internet bryts oavsett om jag är aktiv eller inte vid datorn. Alla webfönster blir "sidan kan inte visas" och internet väcks inte till liv igen förrän jag startat om den.
Då är min nästa fråga….
Det trådlösa nätverkskortet…är det inbyggt? Eller är det en USB-variant?
Har du testat att sätta en fast IP-adress på det trådlösa nätverkskortet?
Nätverkskortet är inbyggt, ja. 802.11b/g wireless LAN står det.
Har inte testat att sätta en fast IP adress. Blir det inte knas gentemot routern och övriga datorer då, alla måste väl ha samma IP?
Nätverkskortet är inbyggt, ja. 802.11b/g wireless LAN står det.
Har inte testat att sätta en fast IP adress. Blir det inte knas gentemot routern och övriga datorer då, alla måste väl ha samma IP?
Vad menar du med att alla måste ha samma IP?
Ingen får ha samma IP….då blir det IP-adresskonflikt.
IP-adressen ut mot internet är samma på alla men internt "bakom" routern måste alla ha olika adresser. Sätt en adress som inte delas ut av din router. Om din router delar ut adresser mellan t ex 192.168.0.100-192.168.0.199 så sätter du en fast IP-adress på ditt trådlösa nätverkskort som är mellan 192.168.0.2-192.168.0.99 och 192.168.0.200-192.168.0.254
Adresserna 192.168.x.1 och 192.168.x.255 får inte användas. 192.168.x.1 används av routern och 192.168.x.255 är till för så kallad broadcast.
/ Tack! / Jag kan gissa att en fast adress är satt, men som sagt osäker. Vet dock inte hur man kollar det eller fixar det.
Jag har nu i alla fall kommit fram till att problemet med att internet dör ibland verkar ha med Winsock att göra (vad nu det är)! Gjorde en diagnostisk felsökning och fick även upp en logg.
Skulle bli jätteglad om jag fick förslag på vad man gör åt det.

Här är loggen!