Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1762 ggr
Vanya
0

Skrivskyddat på hårddisk

Alla word-dokument som ligger på min externa hårddisk är skrivskyddade, och jag kan inte spara något på hårddisken eftersom den verkar vara skrivskyddad. Men det gick för bara en liten stund sedan, och jag har inte gjort något som borde påverka det.

Hur får man bort skrivskyddet?

Kaj
0

Om du tagit backup på filer och och lagt på en CD skiva som inte är återskrivningsbar och lägger tillbaka dessa på din hårddisk så får filerna skrivskyddsflggan satt.

Du kan ta bort den genom att gå in på biblioteket och högerklicka. Se till att bocken för skrivskydd inte är ibockad. om den är helmarkerad med en lätt grön färg klicka på den så många gånger som behövs för att rutan skall vara helt vit för att helt få bort flaggan. När rutan är helt vit klicka OK och bekräfta att denna händelse skall genomföras på alla objekt och underobjekt.

Vanya
0

Jag har inte flyttat över dem från en CD-skiva, jag har alltid sparat filerna direkt på hårddisken och de har alltid gått att ändra innan.

Vilket bibliotek? Var finns det?

Kaj
0

De bibliotek som är skrivskyddade på din externa hårddisk.

En sak som slog mig. kan det vara så att du kommit åt någon knapp eller dylikt på disken som gör den skrivskyddad?

Vanya
0

Du menar mappar? Hela hårddisken verkar vara skrivskyddad.

Nej, jag tror inte det.
Vi köpte den här datorn i förra veckan, och jag öppnade Word första gången idag för att ändra ett dokument som låg på hårddisken. Sen såg jag att det stod skrivskyddat på dokumentet, det har det aldrig gjort innan när jag öppnade det med den gamla datorn. Jag hade försökt spara det, och upptäckte sedan att alla dokument på hårddisken var skrivskyddare och att det inte gick att spara nya filer på hårddisken heller.

Kaj
0

Jag antar att du flyttat hela hårddisken från den gamla datorn till den nya.
Var det så att du haft specifika rättigheter på olka mappar (typ att vissa anvädare skall få komma åt mappen men inte andra osv.
Då blir det problem ifall du flyttar till en ny dator även om du på den nya datorn har exakt samma användarnamn. En säkerhet i Windows gör att internt används ett PID id för användaren som är kopplat till just den dator den användaren skapades under. Samma användarnamn på den nya datorn får ett helt annat PID id och då tolkar windows det som om du inte har behörighet till disken alternativt mappen. Detta är en säkerhet så att man inte skall enkelt kunna komma åt en annan användares hårddisk på sin egen dator.

Du måste då ändra behörigheten på hela disken för att avspegla de nya användarna.

Högerklicka på disken och välj fliken Säkerhet och verifiera vilka användare det står där. ifall det står användarnamn som börjar med S01-och en massa siffror så är det det som är problemet. Då måste du här manuellt lägga till ditt eget användarnamn genom att ange Lägg till och skriva in ditt användarnamn.
Se till att välja att de behörigheterna ärvs på alla mappar och undermappar

Vanya
0

Det löste sig av sig själv, helt plötsligt försvann det igen x)

Men tack för hjälpen! :)