Byta router?
Har en Belkin 4-port router som är ca 3 år gammal. Har precis uppdaterat mitt bredband till 24 Mbit/s men får bara ca 7 genom routern. Pluggar jag in nya modemet direkt i datorn får jag ca 20 så problemet ligger alltså i routern.
Kan det vara så att min router inte klarar av 24?
Anna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Du har själv givit svaret.
Routern ansluter troligen med 10 Mb/s och kan alltså inte ta emot full fart. Du behöver en router för 100Mb/s för att kunna utnyttja hela hastigheten hos modemet. Innan du handlar kan du titta om det finns i gigabit också och kolla priset för att se om det är idé att ta en sådan för att slippa gradera upp senare.
Om du till exempel kommer att skaffa en NAS med gigabit för att kunna köra film och annat kommer du kanske att behöva en router med gigabit.
Inte helt rätt…men rätt ändå.
Det spelar ingen roll om en router har 100Mbit på portarna. Billiga routers har inte tillräcklig så kallad genomströmningshastighet. Dvs…det kan stå att du är uppkopplad mot routern i 100Mbit men routern i sig hinner inte att skyffla tillräckligt med data genom portarna. Genomströmningen kallas för throughput. Billiga hemrouters har ganska dålig genomströmning och det är därför som man får ett sämre mätvärde när man testar genom en router än om man testar med enbat datorn. Man ska alltså inte välja den billigaste routern om man vill behålla sin hastighet….
Om alla routers hade haft samma genomströmning så hade det ju t ex inte varit någon mening med att ha en stor ciscoswitch eller andra dyrare modeller på ett företag…då kunde man ju köpt något billigt för 200:- istället för att lägga ner tiotusentals kronor.
Jag kan rekommendera Linksys produkter som har lite högre genomströmmning och som inte kostar skjortan. (ligger mellan 6-700:- ungefär) De har högre genomströmning än D-link, belkin och netgear.

Zpookey har helt rätt.
Det är viktigt att titta på vilken Throughput routern har. Och då throughput mellan WAN-LAN. Om en router säger sig ha 100 mbit/s betyder det oftast LAN-LAN dvs överföring mellan datorer i ditt eget nätverk efter datat kommit in genom routern.
Men det säger egentligen ingenting om Throughput'en mellan Internet din router och din datorer (WAN-LAN).
En router är som en liten dator i sig men är oftast ganska klent bestyckad (därav lägre pris än vad en vanlig dator kostar). Eftersom en router skall genomföra en massa kontroller av trafik, regler, brandväggskoll mm så har den ganska mycket att göra innan den släpper igenom trafiken till och från internet till dina datorer. Om routern inte har tillräcklig prestanda (THROUGHPUT) så kan det hända tt även om du har en 24 mbits line till internet (eller 100 mbit) så klarar routern bara av att hantera trafik på låt oss säga 7-10 mbit per sekund. Först när datat kommit in bakom routern och den skall kommunicera med dina datorer därbakom kan den klara den prestanda som sägs (54 mbit 100 mbit osv.)
Se därför till att du köper en router som har en throughput WAN-LAN på minst lika mycket som din Internetkoppling har för att få ut full styrka och prestanda.
En bra router bör även kunna hantera QoS som medger att du själv kan prioritera den trafik som skall ha högst prestanda. Gäller iof endast om du har flera datorer som konkurrerar om din internetanslutning men ändå.
Här är en sida till ett ställa där du kan kolla olika routrars olika egenskaper bl a deras throughput WAN-LAN
TomsBusiness.se
Jag sticker också in en fråga ang Router. Jag har problem med att jag får avbrott pga av routern enl. felmeddelandet. Ibland flera gånger per dag.
Har det göra med vad ni skriver om ovan också ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#4 Vad har du för antivirusprogram? Jag råkar ut för avbrott flera flera gånger varje dag och måste starta om datorn. IE7 låser sej helt och datorn/routern tappar kontakten. Jag använder för tillfället Panda IS 2008. MEN - när jag under en testperiod använde NOD32 fick jag inte ett enda avbrott och datorn var 100% mer stabil och snabb (även fast då Nod32 inte tillät Outlook Express att skicka brev, men det är en annan historia).

#4 Det problem som du beskriver beror oftast på att routern blir överhettad när det blir för mycket datagenomströmmning.
Det man kan göra då är att fixa bättre kylning till sin router eller skaffa en Linksys router med högre kvalitet och bättre dimentionerade komponenter som inte blir överhettad lika lätt.
Du har antagligen en D-link va? De är kända för det….speciellt 624 +
Ja en D-link och ja en 624……allt stämmer.
Jag måste kanske börja fundera på att byta upp mig då.
Tack för hjälpen.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Tack för alla uttömmande svar!
Har du något tips på vilken router jag bör köpa? I huset finns en PC man spelar WoW på, en eMac och ett Wii. Ytterligare en PC finns som ska kopplas in så fort en ny skärm inhandlats. Vi vill inte ha trådlöst och vill helst inte heller betala en förmögenhet.
/Anna
Puttar upp tråden med hopp om att få svar på min fråga #9.
Pga klen kassa är jag beredd att betala endast några hundralappar för routern. På marknaden finns ju så många att välja mellan så det skulle vara toppen om jag kan få ett par tips på bra routrar för mina behov (se #9).
/Anna

Jag tror inte att du hittar någon router i det prisläget med rätt fart, om du inte kan hitta en begagnad.
Ett alternativ som funkar är att använda en dator som router, men det förutsätter att du kan sätta upp den så. Det går med W2K server eller XP och även med Vista, även om Linux kanske är ett bättre alternativ. Man behöver två nätverkskort i datorn som man sätter upp som router, och den ska konfigureras som server. Min gissning är att det inte är vad du tänker dig.
Det finns nätverkskort med två eller fler portar som kan fixa det, men de korten ligger alla högre i pris än några hundralappar.
Billigast ingångspris alltså att ha ett extra nätverkskort i en vanlig dator och köra den som server. Om den sedan ska stå och gå för jämnan kommer det i stället på elräkningen, så det blir billigare i längden med en router.
Så sätt prislappen lite högre; vänta lite tills du har råd.
Jag rekommenderar Linksys routrar för de har en bättre thruput än de flesta hemmaroutrarna…samt att det är Cisco som ligger bakom produkten.
Har du pengar över så rekommenderar jag en Halon SX-50 som har en thruput på 340Mbit trots att den bara har 100Mbit-portar….där är med andra ord inga flaskhalsar. Tyvärr kostar den 7-8000:-
Men "Buy quality, cry once"

Något i den här stilen hade jag tänkt att bygga istället för min instabila trådlösa netgear router

Jag har en PAP2-T som jag är mycket nöjd med, där jag har två olika leverantörer av SIP-telefoni på de två telefonutgångarna och kör datakanalen som router med en switch efter. Den har bara en RJ45, men jag har inte behövt fundera mycket över throughput eftersom min lina är långsammare. Enda haken är att om jag har en stor nerladdning på gång, uppdatering av operativsystemet exempelvis, då hackar telefonen. Men det beror ju på att jag har liten bandbredd…
Zpookey, har du någon idé om hur stor throughput det kan vara på en PAP2-T? Det står inte på websidan vad jag kan se och inte i den väldigt kortfattade manualen.