Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1268 ggr
Tom
2006-08-20 14:07
0

Nätverksproblem!

Hur kopplar jag ihop två datorer så att jag kan överföra filer mellan dem?

Jag har försökt med en trådlös anslutning. Jag har försökt med en nätverkskabel mellan dem. Jag har gått igenom windows guide för att sätta upp nätverket men jag får det inte att fungera.

Är det någon som steg för steg kan säga hur jag ska göra för att kunna föra över filer mellan två datorer?

Tom

xarfez
2006-08-20 16:21
0

Det beror lite på hur det ser ut hemma hos dig.

Vill du koppla ihop två datorer med en nätverskabel måste du se till att det är en korskopplad kabel, ofta röda kontakter. Jag antar att du har samma nätverksmask och en fördel är att ligga i samma workgroup.

johan
2006-08-20 16:22
0

Visst är det konstigt att det ska vara så svårt att flytta lite filer?!?!

Några grejer som brukar hjälpa är att låta båda datorerna har samma Workgroup.

Om du kopplar ihop två datorer direkt tror jag du behöver en korsat kabel. En hub eller router brukar vara att föredra.

Mvh // Johan

Tom
2006-08-20 20:05
0

Jag har en korsad kabel och båda tillhör samma workgroup men jag vet inte vad en "nätmask" är så det kanske inte är samma?

Jag har provat att använda min trådlösa router men det fick jag inte heller att fungera.

Ska det verkligen vara så hokus pokus att koppla ihop två datorer?

Det borde vara den enklaste sak i världen! Speciellt när windows har en inbyggd funktion med självinstruerande steg hur man ska göra! 

Fler tips, tack!

Tom

johan
2006-08-20 21:06
0

Om du har mjukvarubrandväggar på datorerna så se till att File And Printersharing är aktiverat och att portar för detta är öppet.

I XP SP2:s brandvägg finns kryssrutor för dessa portar.

Mvh // Johan

Tom
2006-08-20 21:53
0

OK, bra. Hur öppnar jag portar?

Tom

johan
2006-08-20 22:18
0

#5: För SP2:s brandvägg så räcker det med att du högerklickar på nätverksanslutningen och väljer att du vill ändra inställningar för brandväggen. På fliken Undantag finns en kryssruta för Fil- och skrivardelning.

Mvh // Johan

Matsvin
2006-08-21 14:51
0

Det går utmärkt att tillfälligt stänga av brandväggarna på båda datorerna, bara man stänger av Internet samtidigt… stäng av modemet!

Jag har en dator med bredband, i denna har jag två nätverkskort, det ena har jag gett ett lokalt ipnummer, det andra går till Internet.

Den andra datorn har inte Internet, så den har jag gett ett lokalt ipnummer som ligger i samma serie som den första datorns ipnummer (båda numren ligger i serien "192.168.1.x" x är valfritt). Sätt på filesharing i båda datorerna. Vänta en stund. Det är visserligen lättare om båda ligger i samma workgroup, men du skall kunna föra över filer ändå… 

Jag har visserligen en hub och kör även andra saker mellan datorerna, men funkar gör det…

Hoppas något är av nytta för dig… 

/Matsvin.

Tom
2006-08-21 17:20
0

#6, Tack Johan men den var redan ikryssad :-/

#7, Jag ska försöka stänga av brandväggarna och se om jag kan få det att fungera då, tack!

Tom