Spara text i vista

Nu löste de sig genom att jag istället använde microsoft works då kunde jag spara min editering men märkligt att inte anteckningar fungerar att spara ner i
mvh/bjorsa
Du har som standard inte rättigheter i den mappen.
Vista skyddar i princip alla mappar som operativsystemet är beroende av.
Mvh // Johan

Men vad använder vista analyzer till ? Och hur gör man så att man får rättigheter till allt finns de ingen liten kryssruta där man kan bocka av så att man får göra vad man vill :-) ?
mvh/bjorsa

Var nu inne å ändrade säkerhet i mappen taknisk analys och där fanns skapare ägare ,system,adminstratör,användare och en mysko typ vid namn trustedinstaller
Kan man ta bort den där trustedinstaller för vem fasen är det ?
Sen går de inte att ge skapare ägare annan behörighet än särskildbehörighet för hur jag än kryssar i så blir det ändå bara särskildbehörighet på den
System har allt utom särskild behörighet
Administratör har allt ikryssat medans användare har allt förutom särskild behörighet
Å efter mkt ändrande fram å tillbaks så funkar de nu kan man inte göra så att hela datorn får detta nu ?
mvh/bjorsa
Hela mappen Program Files tillhör operativsystemet.
Kör t ex notepad som Administrator så kan du ändra i filen. Kör du utforskaren som administrator kan du även ändra rättigheter.
Det verkar ju extremt korkat att ta bort alla rättigheter på hela disken.
I Vista så är det användarkonto du kör med just en användare. Vissa saker kräver adminrättigheter och då får du köra programmet som admin. Det kan du enkelt göra genom att högerklicka på genvägen och välja Kör som administrator.
Om du är med i den lokala admingruppen på datorn räcker det med att bara godkänna UAC-prompten som kommer upp. I annat fall får du ange inloggningsuppgifter för administratorkontot.
Mvh // Johan

Jo det går att ändra behörigheterna för mappen så du kommer åt den. Rekomender<ar dock inte det efter som du då äventyrar säkerheten som finns inbyggd i Vista.
Då går in på mappen och högerklickar och väljer säkerhet. Sedan måste du välja avancerad säkerhet och välja att ta öv er ägarskapet på hela mappen och dess undermappar.
men som sagt jag skulle inte göra det.
Trusted Installer är det konto som Windows Update kör som när uppdateringar installeras.
Mvh // Johan

Ok
Har dock nu ändrat så att jag har tillgång till hela programet analyzer med dess underkataloger och då fungerar dessutom programmet normalt dvs som de gjorde i xp dvs jag behöver inte köra det som adminstratör för att kunna ladda ner kurser till programmet och jag kan oxå editera kursfilerna med anteckningar
Har dock inte ändrat hela disken då jag inte vill vara helt korkad :-) men lite småknäpp vill jag ju vara 
mvh/bjorsa
#8: Det är iofs väldigt enkelt att ställa in så att utvalda program alltid ska köras som administrator. Högerklicka på genvägen bara så finns det en kryssruta där.
Mvh // Johan

#9 Inte i min vista för högerklickar jag på genväg så finns där inga kryssrutor utan bara öppna kör som administratör öppna filens sökväg osv .
Nu till ett annat problem som har uppståt :-) Jo när jag nu editerade den här textfilen som sedan programet läser in å gör ett diagram av så sparade jag sist till 2008-05-26 idag när jag skulle editera in mer data så fanns inte det jag sparat tidigare men programmet läser in de jag tidigare sparade å nu till de riktigt konstiga när jag tar bort text filen och till och med startar om datorn så läser den in textfilen trots att den inte finns i katalogen så då testade jag att göra en ny textfil med nytt namn å data i å lägga i samma katalog å då läser han in den och även den borttagna textfilen
Nån som förstår hur de hela går till ?
mvh/bjorsa
#10: Systemåterställning bevakar filer och mappar som är en del av operativsystemet och programmen. Om något verkar ändras på fel sätt (spyware, virus, misstag) så återställs den gamla filen.
Att ditt program spara användardata under Program Files är bara helt och hållet fel. Det som hör till din profil och ska kunna ändras ska sparas under din profil, dvs. Application Data.
Tycker faktiskt inte att detta är Windows fel, utan leverantören av ditt programs fel. Om de hade hållt sig till de guidelines som finns för Windows-program hade det inte varit något problem.
Mvh // Johan

Så de här med att kunna göra egna filer (txt) å spara i katalogen som tillhör programmet teknisk analys (c:/programfiles/tekniksanalys/kursdata/övrigakurser/special ) är alltså fel väg att gå ?
Får ta å maila dom å höra hur man skall gå tillväga för nu så var jag tvungen att göra en helt ny txt fil mad den datan jag ville ha för att den skulle bli komplett till dagens datum då de inte gick att ändra den gamla filen den jag uppdaterade i början av stängen .
mvh/bjorsa

Nu när jag skulle titta efter på Application Data så finns den inte försökte oxå att söka i datorn men inget jag vet att jag hade den i xp (svenska) så den borde väl även heta Application Data i vista på svenska ?
Men jag tror jag fattar hur du menar att programmet skull spara mina filer i då c:/user/mitt namn/teknisk analyz för så gör gimp å lite andra program jag har .
Men en sak om nu windows återställer filerna jag ändrar på manuellt i katalogen varför syns inte den återställningen för tex den txt filen jag tog bort men som proammet ändå plockar upp den finns ju inte i katalogen längre men i själva programmet finns den .
Å jag är inte ute efter att klanka på vista utan enbart ute efter att få mitt program att fungera
mvh/bjorsa
Application Data ligger i en dold mapp, men du kan snabbt komma dit genom att skriva %appdata% i adressfältet i utforskaren.
Mvh // Johan

När jag skriver %appdata% så får jag upp en mapp som heter roaming är det den du menar ?
Skulle nu åter igen editera min kursfil men kan nu inte hitta den
den finns inte i programmets katalog men den finns i programmet och jag vet att jag sist fick tag på ytterligare en katalog med kurser som hete exakt likadant som den vanliga kurskatalogen men den låg ett helt annat ställe men vart kan man fråga sig
Har mailat dom med programmet ett par gånger utan svar
När jag nu gör en sökning i datorn på just den här kursfilen så hittar datorn ingenting men den hittar heller inte andra filer som jag vet finns så hur gör man i vista för att söka genom hela datorn efter en fil och att han hittar den även om den är dold ?
mvh/bjorsa

Hittade hur man sökte och jag hittade även filen och dess kurskatalog som då ligger i C:\Users\(Mittnamn)\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\TekniskAnalys.com\Kursdata\Övriga kurser\special
Och när jag editerar filen där så funkar det :-)
mvh/bjorsa