Är detta bra datorer??
Telia har tre datorer man kan köpa från dom. Och det verkar vara speciellt framtagna för dom för det går inte att få info om dom nån annanstans, inte ens på LG:s egen sida så nedanstående är enda som verkar finnas att få tag i det som står på telias sida. Verkar det som det är bra bärbara?
LG R405-A.CPH6V
LG R405 är en kraftfull bärbar dator som levereras med nya generationens operativsystem Windows Vista Home Premium direkt ur lådan. Den finurliga kortläsaren som läser av 5 olika typer av minneskort gör att du snabbt och lätt bollar filer mellan dina mediaenheter.
Datorn är förberedd för det lite friare bredbandet som Telia Homerun och Telia Mobilt bredband kan erbjuda. Med det inkluderade wlan-kortet och det inbyggda 3G/hsdpa/gprs-modemet behöver du inget extra usb-modem.
Teknisk fakta:
• Windows Vista Home Premium
• Intel Pentium Dual Core T2370 1,73 GHz
• 3 Gb DDR2 667 MHz
• S-ATA 200 Gb (5400 rpm)
• ATI Mobility Radeon X1250-grafikkort (upp till 896 MB)
• 14,1-tumsskärm
• DVD-läsare/skrivare
• HSDPA: Upp till 7,2 Mbit/s
• 5-i-1-minneskortsläsare
• Inbyggd webbkamera (1.3 megapixel)
• Vikt 2,3 kg
• Mått: 340 x 236.5 x 33.8 mm
LG E510
Teknisk fakta:
• Windows Vista Home Basic
• Intel Celeron Processor 540, 1,86 GHz
• 1024 MB internminne
• 160 GB hårddisk
• Intel GMA X3100 (upp till 358 MB)
• 15,41-tumsskärm
• DVD-läsare/skrivare
• 3-i-1-minneskortsläsare
• Vikt 2,7 kg
• Mått: 357 x 266 x 28,8~36,3 mm
LG E300
LG E300 är allt man kan önska sig av en bärbar dator; en Intel Core 2 Duo Processor på 1,66 GHz à kärna, 250 GB hårddiskutrymme och ett internminne på 2048 MB. Som gjort för krävande datorprogram och tunga spelupplevelser.
Den bärbara datorn är förberedd för det lite friare bredbandet som Telia Mobilt bredband och Telias surfzoner kan erbjuda. Med det inkluderade wlan-kortet och det inbyggda 3G/hsdpa/gprs-modemet behöver du inget extra usb-modem.
Teknisk fakta:
• Windows Vista Home Premium
• Intel Core 2 Duo Processor T5450, 1,66 GHz/2M/FSB667
• 2048 MB internminne
• 250 GB hårddisk
• ATI Mobility Radeon X1250 (upp till 896 MB)
• 13,3-tumsskärm
• DVD-läsare/skrivare
• HSDPA 7,2 Mbit/s
• 5-i-1-minneskortsläsare
• Inbyggd webbkamera (1,3 megapixel)
• Vikt 1,9 kg
• Mått: 305 x 223 x 30~36,7 mm
Det enda jag kan tillägga är batteritiderna. På 405 är den över 3 tim. På 510 är den runt 2 tim och jag har för mig att även 300 ska ha runt 2 tim. Den infon fick jag när jag ringde till en telia butik som i sin tur ringde LG
Kan tillägga att det jag i första hand tänker använda en bärbar till är: Vanlig surfning. Skriva vanligt word. Sen släktforska både att ladda ner ett program sen vanligt word. Och sen lite spel. Kommer kanske även bli annat men det är i första hand det jag tänkt använda bärbara till.
Vad kostar dom? Jag skulle spontant inte lite på att datorn blir billigare bara för att du köper den med ett bredbandsabonnemang, men det kanske det är.
LG är inte någon av de stora spelarna på laptop-marknaden. Du kan få bra billiga laptops från Dell eller HP. Jag är en Dell-gillare. Har försökt mig på andra märken, men alltid gått tillbaka till Dell.
Sedan är det som alltid.. "Bra" är väldigt beroende av vad du ska ha den till. Det är prestanda, pris tillsammans med vad just du ska ha den till som avgör om det är rätt dator för dig eller inte.
Mvh // Johan
Priset är lite olika.
E510 i texten står det 5495, men om man köper den utan bredband så kostar den 4395 så den blir faktiskt dyrare om man tar den med bredband för man ska ju betala 200/mån i 24 månader för den. Och det låter väldigt knäppt att det blir dyrare. Den ska nog även den bli billigare antar jag.
E405 står i texten 9895, men köper man den utan bredband så kostar den 8895 men med bredband så blir det 7200 så den är billigare. Den kostar 300/mån i 24 mån.
E300 i texten står 11995, utan bredband så kostar den 9895 och med bredband 8195 så även den blir billigare med bredband. Även denna är 300/mån i 24 månader + att man betalar 995 i engångssumma direkt man köper den.
När det gäller vad som är bra eller inte så har jag ingen aning. För både min nuvarande XP och likaså min gamla 98 så tala jag om för den jag köpte av vad jag skulle ha den till och sen plockade dom ihop dator som passa mig.
Nu med bärbar så ska jag handla på egen hand och då är det knivigare. För jag har ingen aning om det här med prestanda och allt vad det heter som talar om hur bra datorn är.
När jag köper andra tekniska prylar så tittar jag på funktionerna om dom passar mig. Enda jag vet att jag vill ha är en med bra minne för att inte riskera att den blir slö fort. Sen vet jag inte hur man läser allt det andra för att kunna jämföra datorer.
Vad jag ska ha den till i första hand skrev jag i slutet på första inlägget.
E300 går nog bort för den har så liten skärm, bara 13,3. Knäppt att dyraste datorn har minsta skärmen.
Liten skärm innebär liten och förmodigen väldigt lätt dator. Att få in mycket prestanda i liten förpackning är svårt och dyrt.
Jag tycker att 14-15" skärm är lagom på bärbart. Då är den smidig att ta med sig och tillräckligt stor för att verkligen kunna jobba med datorn.
17"-skärm på bärbart blir inte bärbart, det blir som att ha en stationär dator, fast i laptopformat.
Personligen hatar jag bindningstider. Jag skulle inte vilja betala av en dator och vara fast med ett bredband i 24 månader. Då tycker jag det är värt några hundralappar extra och kunna välja dator fritt och kunna byta bredbandsleverantör när jag känner för det. Men det är ju vad jag tycker… Men 24 månader är ju oändligt lång tid i det här sammanhanget.
Mvh // Johan
Om du väljer bland datorerna ovan skulle jag ta R405, främst för att den har bra vikt och bra med minne. Att köra Vsta med 1 gig ram går bra, men inget jag skulle rekommendera i längden.
Mvh // Johan
Jag gillar egentiligen inte heller bindningstider. Därför som jag vill försöka hitta "min" dator på en gång för då gör det inte så mycket att jag är fast vid telia. Och det är ju bra om man kan få datorn billigare för tyvärr så har jag inte så mycket pengar att spendera. Tiden går ganska fort ändå.
Jag har också funderat mest på 405 av dom, men i mitt fall så pga batteritiden som ligger över 3tim. Men det är ju för att jag inte vet vad jag ska titta efter som jag valt den och heller inte visste om att man kan förlänga tiden.
Men nu vet jag att jag i alla fall ska ha mer än 1gig ram
Jag hade en hp530 hemma i helgen genom en telefonförsäljning men det var troligen fel dator dom skicka mig. För i telefon sa dom att jag skulle betala 4800 på 24 mån. Men 530 kosta bara 3660. Så endera skicka dom fel, skulle nog varit 6510 för den skulle bli att kosta 4800. Eller så tänkte dom försöka få mig att betala för modemet fast det skulle vara gratis. Efter samtal så fick jag makulera alltihop fast jag använt datorn lite. Och det lilla jag titta och kunde utläsa så verkar 6510 vara en ok dator. Men nu vill jag helst inte ha med den affärn att göra så försöker hitta en dator på egen hand.