Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1012 ggr
BranDuir
0

AKUT !!! Firefox, msn slutar funka

..men IE7 funkar…detta fel kom nu i morse när jag startade datorn…varken msn , Firefox eller Outlook kan komma ut på nätet….stendöda…men IE funkar….

Någon som vet  hur man löser det??

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Inkanyezi
0

Jag antar att du har Vista, så grattis…

Skämt åsido, jag vet inte, men det verkar som om det är brandväggen som stoppar dem. Någonstans ska du kunna ställa in vilka program som får åtkomst till vad. Det kan också vara inställningarna för vilken namnserver som ska användas i respektive program. 

Outlook ska väl inte direkt komma åt vad vi kallar "nätet", utan den ska sikta på en viss mailserver och kör egna protokoll och inloggning mot den. Två olika servrar kan vara inställda för ett konto, POP och SMTP. Om det har funkat förr så ska det ju funka nu med, om inte brandväggen ställer till problem. Vanligare är att servern faktiskt tillfälligt är nere. 

Så om du nyligen har fått en uppdatering (säkerhetsuppdatering), så kolla dina brandväggsinställningar.

BranDuir
0

Jodå jag har vista och det verkar vara alla 32 bitarsprogram som slutat funka…..medan 64 bitars IE funkar utmärkt

msn säger dns fel…

Inkanyezi
0

Om du inte har gjort en uppdatering nyligen så kan det vara där felet ligger. Kolla vilken namnserver den försöker ansluta till och hör med din leverantör om dom har ändrat namnserver.

Du kan strängt taget ansluta till vilken namnserver som helst som du kan adressen till och som godtar din värd; du kan titta efter fria namnservrar och lägga upp ett par sådana i listan över namnservrar. Det ska gå att ha flera alternativa namnservrar (dns).

BranDuir
0

det var tydligen en uppdatering från microsoft som ställde till så att alla 32bitarrsprogram blev odugliga….nu funkar det i gen efter en systemåterställning!

BranDuir
0

nu har jag dessutom lösningen för alla som kommer att råka ut för detta!

Öppna kommandotolken! (Start> tillbehör>kommandotolken)

skriv:  netsh winsock reset    tryck enter

skriv: Exit   enter

starta om burken och allt funkar som det skall igen!

även msn